Att (re)orientera sig i yrkeslivet : En studie av kompetensutvecklingens roll i förskollärares yrkesliv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

Sammanfattning: Förskolan som institution har förändrats mycket, i takt med många förändringar i samhället. Skolinspektionen konstaterade kvalitetsbrister i förskolan och beskrev kompetensutveckling som en problemlösare. En kompetensutveckling som anpassas utifrån varje förskolas behov och därmed förutsätter att förskollärarna professionellt kan utföra sitt uppdrag. Syftet med denna studien är att undersöka förskollärares perspektiv på huruvida kompetensutveckling har spelat roll i deras yrkesliv. För att få djupare upplevelsebaserad beskrivning av förskollärarna har syfte svarats på i tre frågeställningar som är: Vilken upplevelse av sin yrkesroll har förskollärarna? Vilken upplevelse av sitt yrkesliv har förskollärarna? Vilken roll upplever förskollärarna att kompetensutveckling har spelat i deras yrkesliv? Metoden vi användt oss av är kvalitativ och vi har genomfört semistrukturerade intervjuer med åtta förskollärare. Den teoretiska utgångspunkt vi användt oss av i analysen är fenomenologi som fokuserar på att försöka förstå fenomen utifrån hur människor upplever dem.  Utifrån frågeställningarna visar resultat att förskollärarna har bilder av hur en ideal förskollärare bör vara. Förskollärarna upplever och orienterar sig till idealet alltså sin yrkesroll på många olika sätt och det har format deras yrkesliv. Resultaten visar även att förskollärarna upplever kompetensutveckling som nödvändig i relation till förskolans accelererande förändring. Formen på kompetensutveckling har förändrats och förskollärarnas upplevelser och sätt att orientera sig till det tempot har öppnat upp för kritiskt tänkande kring kompetensutveckling och om den kan möjliggöra att förskollärarna kan genomföra sitt uppdrag professionellt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)