Kan du simma? : Ur ett skolperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

Sammanfattning: I den här studien är målen att undersöka eventuella utmaningar och hinder som lärare inom idrott och hälsa står inför vid momentet simning. Simning är nyckeln till att vara säker i vattnet och samtidigt ger det dig glädje av fritidsaktiviteter och träning i vatten. Enligt Skolverkets (2022) kursplan för idrott och hälsa är dessutom ett av betygskriterierna som eleverna måste uppfylla; att kunna simma 200 meter i en följd, varav 50 meter på ryggen (Skolverket, 2022). Studien genomfördes genom öppna intervju- och enkätfrågor till lärare verksamma inom idrott och hälsa och med simlärare, som hade samarbete med skolorna. Resultatet visar att förutsättningarna och förkunskaperna skiljer sig ofta från skola till skola. Något annat som resultatet visar att lärarna i idrott och hälsa har samma syn på simningen och därför kommer fram till kreativa lösningar. Däremot kan de inte lösa alla utmaningar. Lösningar kan vara med elevsamtal, samtal med vårdnadshavare samt extra träning i eller utanför skolans regi. Min slutsats är att lärare i idrott och hälsa står för många varierade utmaningar när det kommer till simning i skolan, inte bara utmaningen om att få en elev simkunnig utan även att ges och få möjligheten till detta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)