Lässtrategier som verktyg för läsförståelse : Reading strategies as a tool for reading comprehension

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

Sammanfattning: Kunskapsmätningar visar på att elevers förmåga till läsförståelse blir allt sämre. Det är en kunskap som är betydelsefull ur flera perspektiv och Skolverket har under de senaste åren arbetat med Läslyftet för att åstadkomma en förändring. Vi har valt att undersöka vilken betydelse arbetet med lässtrategier kan ha för elevernas läsförståelse. Vår kunskapsöversikt baseras på de tio artiklar vi har valt ut genom systematiska sökningar i olika databaser. Frågeställningen har analyserats ur olika perspektiv för att ge en bredd på vår kunskapsöversikt. Vi har undersökt frågan utifrån olika didaktiska synvinklar med ambitionen att inkludera både lärar- och elevperspektiv. I lärarperspektivet utgick vi från undervisningspraktik och betydelsen av lärarens kompetens och roll i valet av lässtrategier.  Vi har även analyserat sambandet mellan elevernas motivation och användandet av lässtrategier vilket bidrar med ett elevperspektiv. Resultatet visar på positiva didaktiska effekter i arbetet med lässtrategier som gynnar både elever och lärare. Undervisning i och användning av lässtrategier kan hjälpa eleverna att förstå texter som de annars inte förstått. Olika strategier kan ha olika syften och strävar efter att ge eleverna olika aspekter av läsförståelse. Valet av lässtrategi är betydelsefullt för att bidra till skapandet av en god och djup förståelse av texter. Därför påvisar vår kunskapsöversikt vikten av lärarens didaktiska och pedagogiska medvetenhet i arbetet med lässtrategier för att uppnå goda effekter i relation till att höja motivationen hos eleverna och öka förståelsen av olika typer av texter. Lärarens stöttning under lärandeprocessen samt lärares samarbete är också framgångsfaktorer i implementering av dessa strategier i en undervisningskontext.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)