Skadeutredning och glidningskontroll av järnvägsbro 3500-3424-1 : En underbyggnad på villovägar

Detta är en M1-uppsats från KTH/Byggteknik och design

Sammanfattning: Trafikverket förfogar över närmare 4000 järnvägsbroar i olika skick och ålder runt om i landet. Beståndet är i ständigt behov av underhåll och erfordrar kontinuerliga kontroller. Den här rapporten är utformad som en skadeutredning på en enkelspårig järnvägsbro söder om Solvarbo i Säter kommun. Järnvägsbron är i drift och här passerar över 10 000 tåg/år. Allt från snabbtåg till godståg. Bron är av typ balkbro, fritt upplagd över väg. Rapporten är gjord i samråd med företaget Reinertsen Sverige AB. En utredning av bron utfördes 2013 av Reinertsen Sverige AB i vilken beskrivs att ena landfästet kläms mot överbyggnaden till följd av rörelse. De skador som då noterades var att de rörliga lagren var kraftigt snedställda, överbyggnaden var i kontakt med grusskifte samt att en avsevärd uppsprickning av landfäste hade skett. Skadorna bedömdes påverka konstruktionens funktion och ansågs behöva en fortsatt utredning där brons rörelser och skador studeras mera för att kunna ta ställning till framtida åtgärder. Målet med detta arbete är att analysera hur bron har förändrats sedan upprättandet samt att besvara vad som kan ha föranlett förändringarna. Rapporten tas fram som underlag för att kunna ta ställning till framtida åtgärder enligt ovanstående. För att fastställa hur bron rört sig utfördes en inmätning med en totalstation. Därefter upprättades aktualiserade ritningar över bron som sedan jämfördes med befintliga originalritningarna. För att visa vad som kan föranlett förflyttningen gjordes en glidningskontroll med olika laster. Utöver det utfördes en kartläggning av skador på konstruktionen som sedan utvärderades. Jämförelsen visar en kraftig förflyttning av det östra landfästet mot det västra. Rörelsen av landfästet har gjort att de båda frontmurarna lutar i vertikalled.  Glidningskontrollen slår fast att det inte föreligger risk för glidning av enbart jordtryck men att det föreligger risk för glidning vid belastning av tåg samt bromskraft från tåg. På grund av slitage samt bristande underhåll har skador åsamkats på konstruktionen. De synliga skador som återfunnits på bron är sprickor, kalkutfällningar, snedställning av lager samt korrosion av lager och synlig armering. Det som kunde fastställas är hur bron har förflyttat sig i horisontal- och vertikalled och att en orsak till det östra landfästets förflyttning är de horisontella krafter som de passerande tågen för med sig. Genom att undersöka de skador som uppkommit på bron och jämföra dessa med de krav som Trafikverket har på sina broar kunde det fastställas att några av dessa skador beror på bristande underhåll.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)