Blivande förskollärares berättelser om mångkultur : en intervjustudie om blivande förskollärares erfarenheter från Lärarutbildningen med inriktning mot förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Akademin för utbildning och ekonomi

Sammanfattning: Syftet med det här examensarbetet har varit att synliggöra blivande pedagogers föreställningar om hur mångkulturellt arbete kan komma att se ut för dem när de kommer ut i förskolan men även att reflektera över hur utbildningen har förberett dem. I litteraturgenomgången har Förskolans mål som relaterar till mångkultur och kritik mot lärarutbildningen behandlats. Därefter har olika begrepp så som kultur, mångkultur, mångkulturell, interkulturell och interkulturalitet bearbetas för att skapa en klarare bild över vad dessa innebär och utifrån det utforma en teoretisk referensram. Studien har en kvalitativ ansats och materialet bestod av fyra intervjuer av lärarstuderande med inriktning mot förskolan. Semi-strukturerade frågor har använts i syfte att synliggöra en mångfald av uppfattningar hos informanterna. Undersökningen visade att de blivande pedagogernas upplevelser tyder på att Lärarutbildningen mot förskolan är förberedande till att möta en kulturell mångfald men även att ämnesområdet behöver behandlas mera. Två av de blivande förskollärarna riktar kritik mot två kurser samtidigt som de är positivt inställda till en annan. De blivande pedagogerna visar att de är optimistiska inför den kommande yrkesrollen men de menar att det kommer bli en stor utmaning. Dessutom framgår det att det finns ett vi och dem tänkande i de blivande förskollärarnas föreställningar vilket innebär att även i situationer där de har goda intentioner kan deras förhållningssätt bidra till att svenskhet som norm vidmakthålls.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)