Kan mer ”idrott” i skolan fungera som prevention mot alkoholkonsumtion för ungdomar? : En kvantitativ studie om gymnasieelevers alkoholvanor med avseende på antal timmar idrottsundervisning i skolan.

Detta är en Kandidat-uppsats från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

Sammanfattning: Syfte Syftet med studien var att undersöka elevers alkoholvanor för de som läste specialidrott i förhållande till de som inte läste specialidrott. Frågeställningar -        Hur såg elevers alkoholvanor ut för de som läste specialidrott i jämförelse med elever som inte läste specialidrott? -        Hur såg elevernas alkoholvanor ut de senaste 12 månaderna? Metod Kvantitativ enkätstudie med enbart fasta svarsalternativ kopplade till frågorna. I studien deltog 163 gymnasieelever från två kommunala gymnasieskolor i centrala Stockholm där 72 elever läste specialidrott och 91 elever inte läste specialidrott. Alla deltagare som läste specialidrott sysslade med lagidrott.   Resultat Det mest centrala resultatet i studien var att det fanns en statistisk signifikant skillnad (p=0,004) att det var färre elever som läste specialidrott som hade konsumerat alkohol jämfört med elever som inte läste specialidrott. Däremot fanns det inga statistiskt signifikanta skillnader vad gällde vid vilken ålder alkoholdebuten skedde, hur ofta eleverna konsumerade alkohol och med hur stor mängd varje konsumtionstillfälle innehöll. Slutsats Resultaten av studien visade att det var färre elever som läste specialidrott som konsumerade alkohol än elever som inte läste specialidrott.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)