”Det är som att vara inomhus fast utomhus” : -Några pedagogers syn på utomhuspedagogik i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Författare: Linda Landin; Åsa Edman; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Undersökningens syfte är att se hur pedagoger i förskolan använder sig av och ser på utomhuspedagogik i den dagliga verksamheten. I undersökningen har sex pedagoger från samma förskola men olika avdelningar intervjuats. Undersökningen som gjordes var kvalitativ för att ge en djupare kunskap inom det som gjordes. Resultatet visar att pedagogerna är positivt inställda till att bedriva utomhuspedagogik. De ser fördelar som gynnar barnen i deras lärande och utveckling när de vistas utomhus. Resultatet visar även att barnen blir mer harmoniska och kan koncentrera sig bättre om de får vara utomhus mycket. Pedagogerna ser gården och närmiljön som ett extra rum och vill att verksamheten inomhus ska sammanflätas med utomhusverksamheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)