Stressade situationer och höga ambitioner : Studentgolfspelares upplevelser och hanteringar av olika scenarier i den dubbla karriären

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka studentgolfspelares upplevelser och hanteringar av scenarier inom den dubbla karriären med studier och elitkarriär inom golf. Studien genomfördes med en kvalitativ ansats och data samlades in genom 10 semistrukturerade intervjuer där deltagarnas ålder varierade mellan 20 och 32 år (M=25,00, SD=3,79). Intervjuguiden formades med utgångspunkt i stödmodellen för dubbla karriärer (Linnér, 2021) samt tidigare studier inom området, bland annat Linnér et al. (2021). Genom att fokusera på de fyra kärnutmaningarna (typ-scenarier), upprätthålla idrott, upprätthålla studier, upprätthålla idrott och studier samt upprätthålla privatliv analyserades all insamlade data genom en tematisk analys. Resultatet visade på att de största utmaningarna för att hantera scenarier var att planera och skapa en struktur för vardagen. Problem med planeringen kunde leda till stress och bristande resultat antingen inom studierna eller idrotten vilket bidrog till en nedåtgående spiral. Viktiga kompetenser för att ta sig igenom scenarier visade sig vara prioritering i planeringen och veta vad som är viktigast för stunden. Även självdisciplin framkom som en väsentlig kompetens inom den dubbla karriären. Som stöd beskrevs en flexibel omgivning med människor som stöttar idrottaren både inom skolan och golfen som en trygghet hos deltagarna. De mest framträdande hanteringarna av utmanande scenarier var enligt resultatet: att hantera den tid som fanns, att prioritera bort det som inte var viktigt för stunden och att ta en sak i taget. Vidare diskuterades resultatet i relation till den tidigare forskningen samt stödmodellen, vilket följs upp med implikationer och förslag på framtida forskning samt en avslutande konklusion.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)