Hur orkar ni? : Copingstrategier hos sjuksköterskan på akutmottagningen

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för omvårdnad

Sammanfattning: Sammanfattning   Sjuksköterskor som jobbar på akutmottagningen kan vid tillfällen vara exponerade för stressfulla situationer och oförutsedda händelser. Som en konsekvens av detta är utbrändhet och emotionell trötthet vanligt bland personal inom akutsjukvården. Syftet med litteraturöversikten var att identifiera copingstrategier hos sjuksköterskan efter traumatiska omvårdnadsmöten på akutmottagningen. Metoden som användes var litteraturöversikt med en deduktiv ansats. Resultatet presenterades i tre kategorier, problemfokuserad, emotionellfokuserad och undvikande coping, med hjälp av en teoretisk ram konstruerad utifrån Folkmans (1984) och Lazarus (1993) teorier om coping. Den vanligaste copingstrategin som sjuksköterskan på akutmottagningen använde sig av efter ett traumatiskt omvårdnadsmöte var problemfokuserad coping. Problemfokuserad coping visar att sjuksköterskan försöker lösa problemet och ändra situationen. Emotionell coping kan leda till en positiv omvärdering men framstod också som negativ. Den minst använda var den undvikande copingstrategin. Den undvikande copingstrategin användes för att undvika personligt lidande och kan leda till att problem inte blir lösta och därmed ökad stress. Slutsatsen var att sjuksköterskan på akutmottagningen använder sig av olika copingstrategier efter ett traumatiskt omvårdnadsmöte på akutmottagningen. Den problemfokuserade copingstrategin visade sig vara den mest effektiva copingstrategin och innefattar bland annat socialt stöd från arbetsledning, kollegor, familj och vänner. Arbetsledningen har en viktig funktion att stödja sjuksköterskan på akutmottagningen.     Nyckelord: Akutsjukvård, stress, coping

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)