“Ska du pilla ut ryggraden är det något som kommer gå galet!” -en studie om drivkrafterna för att byta affärssystem

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Affärssystem ses som en organisations nervsystem då det integrerar verksamhetens alla avdelningar och processer. Att byta affärssystem är en komplex förändring vilket gör det relevant att ha vetskap om vilka drivkrafter som ligger till grund för systembytet. Syftet med studien är att bidra till ökad förståelse för på vilka grunder organisationer väljer att implementera nya affärssystem. Studiens frågeställning är därmed: “Vad upplever organisationer som drivkrafter till att implementera ett nytt affärssystem?”. För att studera dessa drivkrafter har en kvalitativ forskningsmetod använts. Det empiriska materialet har samlats in genom semistrukturerade intervjuer med åtta personer från fyra olika företag. Tre av företagen befinner sig i olika stadier av en implementeringsprocess och en av respondenterna representerar ett företag som levererar affärssystem. Uppsatsens teoriavsnitt består av befintlig forskning inom områdena Affärssystem, Supply Chain Management, Förändringsarbete, Processer och processperspektiv samt Vinster och motiv till implementering av nytt affärssystem. Den teoretiska referensramen används för att tillsammans med det empiriska materialet utgöra studiens analysdel. Empirin analyseras med stöd från teorierna som presenterats för att besvara studiens syfte och frågeställning utefter teman som grundläggande IT-kunskaper, processkartor och ömsesidiga beroenden, integration och supply chain management, standardisering och slutligen risker med föråldrade system. Avslutningsvis konkretiseras studiens slutsatser. Slutsatserna visar bland annat att organisationer till största del byter affärssystem på grund av att det befintliga systemet är gammalt och saknar support samt att organisationerna till viss del strävar efter standardiserade system. Studien visar även hur affärssystem möjliggör för interaktion genom hela organisationens flödeskedja. Därefter diskuteras hur digitaliseringen kan ses som den grundläggande drivkraften för en organisations val att byta affärssystem.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)