Hur påverkar värdeorientering preferens av organisationsattribut? - En kvantitativ undersökning av relationen mellan materialistisk/postmaterialistisk värdeorientering och preferens av organisationsattribut hos Generation Y

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Sociologi

Sammanfattning: I en tid präglad av globalisering, teknisk innovation och individualism har kampen om talangfulla medarbetare vuxit fram. Arbetsgivarens behov av att framstå och uppfattas som attraktiv har kommit att bli betydande, speciellt i relation till Generation Y som olikt tidigare generationer byter arbetsgivare flera gånger under sin yrkeskarriär. En generationskohort, så som Generation Y, består av individer som under sina formativa år vid en bestämd tid exponeras för samma betydande externa händelser, vilka gör att individerna tenderar att utveckla liknande preferenser, beteende och attityder. Då arbetsmarknadens generationella sammansättning förändras och Generation Y successivt utgör en större del blir det viktigare för arbetsgivarna att skräddarsy sitt Employer Brand efter generationskohortens preferenser. Enligt Ronald Inglehart har det i de avancerade industriländerna i väst sedan efterkrigstiden skett en övergång från en prioritering av materialistiska värden till postmaterialistiska värden, vilken innebär att värden kopplade till självförverkligande och livskvalitet blir centrala i individens liv. Värdeförändringen påverkar troligtvis mer specifika värden och värderingar, så som exempelvis preferens av organisationsattribut. Syftet med denna undersökning är att undersöka relationen mellan Generation Y-studenters värdeorientering och preferens av organisationsattribut, genom att testa undersökningens hypotes: Individens värdeorientering påverkar individens preferens av organisationsattribut. Generations- och kohortteori används tillsammans med Ingleharts teori om den tysta revolutionen för att tillsammans med mätinstrument för värdeorientering och preferens av organisationsattribut besvara undersökningens frågeställningar och testa undersökningens hypotes. En kvantitativ surveyundersökning utförs med hjälp av elektroniska enkäter för att samla in data, och bearbetning av data görs i IBM SPSS. Majoriteten av respondenterna har en värdeorientering som består av både materialistiska och postmaterialistiska värden, men postmaterialistiska värden tenderar att prioriteras högre än materialistiska. Organisationsattribut från kategorin ”Människor & kultur” anses som mest attraktiva, medan attributen från kategorin ”Ersättning & möjlighet att avancera” anses som minst attraktiva. Trots att preferens av organisationsattribut varierar beroende på värdeorientering, föreligger inget statistiskt samband mellan värdeorientering och preferens av organisationsattribut.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)