Kommunikation och resurseffektivisering i byggprojekt ur ett byggprojektledarperspektiv

Detta är en Master-uppsats från KTH/Fastigheter och byggande

Sammanfattning: Byggprojekt är långa, dyra, resurskrävande och involverar ett stort antal människor som tillsammans jobbar mot ett gemensamt mål. Byggprojekt, likt andra typer av projekt som involverar ett större antal människor är beroende av en välfungerande kommunikation, framför allt när mycket pengar och tid står på spel. Byggprojektledare spenderar den större majoriteten av arbetstiden på att kommunicera och agera spindeln i nätet för att säkerställa att rätt information förmedlas till rätt individer och att alla som är involverade vet vad som är deras uppgifter under ett projekt. Syfte var att undersöka projektledarens roll i, och uppfattning av, kommunikationen inom ett byggprojekt. Vi undersökte byggprojektledarnas perspektiv om vad de främsta kommunikationsproblemen är i byggprojekt och vilka lösningar som är tillgängliga. En litteraturstudie inom kommunikationen i allmänhet men även i projekt och byggprojekt genomfördes. 15 byggprojektledare intervjuades i en rad semistrukturerade intervjuer. Valet av denna typ av intervjuer är baserade på den stora mängd data som kan samlas genom det men även öka chansen till att samla in mer spontana och personliga synpunkter. Slutsatserna för att effektivisera kommunikationen i byggprojekt är att öka transparensen i byggprojekt då det anses att det ska var tydligt för de involverade vad ändamålet och planen är vid varje kommunikationstillfälle. Denna ökade transparens minskar risken för missförstånd och den mänskliga faktorns bidragande till skador minskas; vilka är bland annat misstolkning och felaktig informering. För att minimera den mänskliga faktorns negativa påverkan på kommunikationen är det lönsamt på lång sikt för byggföretagen att erbjuda kurser och utbildning inom kommunikation samt att skapa en kommunikationsplan i ett tidigt skede inför varje projekt. De antalet digitala verktyg som används borde begränsas och standardiseras till ett verktyg som de ledande byggföretagen kommer överens om att använda; för att effektivisera kommunikationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)