Kan uppgiftsbaserad språkundervisning (TBLT) motivera elever att lära sig spanska? : - En studie av ett utvecklingsarbete på högstadiet

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

Sammanfattning: Bakgrunden till denna studie är en motivationsproblematik som uppstått i ämnet spanska på en relativ liten friskola i Malmö. Stora kunskapsluckor i årskurs 9 har lett till ett moment 22 där kunskapsbristen skapat osäkerhet inför att använda språket och svårigheter att hänga med i läromedlet som användes på skolan. Vidare har detta orsakat en känsla av misslyckande som i sin tur medfört motivationsbrist, ännu större kunskapsluckor och mer osäkerhet. I ansats att bryta denna negativa spiral initierade jag ett utvecklingsarbete som ämnade att ta fram ett nytt undervisningsmaterial utifrån förhållningssättet uppgiftsbaserad språkundervisning (TBLT).  Denna studie syftar att undersöka hur eleverna reagerar på det nya undervisningsmaterialet för att således ta reda på vilken inverkan uppgifterna har på deras motivation, språkliga säkerhet och användning av språkliga strategier i klassrummet. Studien syftar också till att förstå undervisningsmaterialets inverkan utifrån ett sociokulturellt perspektiv, vilket även verkar som studiens teoretiska ramverk.  Studiens empiriska materialet utgörs av en noggrann dokumentation av den utvecklingsresa som föranlett studien och bearbetas utifrån en kvalitativ närläsning.   Analysen av materialet visar att det TBTL-inspiererade undervisningsmaterialet inverkar positivt på elevernas motivation, och delvis på deras förmåga att använda språkliga strategier i klassrummet. Dock har det inte haft någon större påverkan på deras språkliga säkerhet. Det sociokulturella perspektivet som materialet har analyserats utifrån har vidare synliggjort att motivation och lärmiljöer är nära förknippade och att motivation således bör förstås i sociala termer snarare än individuella.  Av studien dras slutsatsen att det är möjligt att arbeta undersökande för att bättre möta elevernas behov och således höja deras motivation. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)