Undervisning för hållbar utveckling i NO-ämnena i årskurs 4-6 : En fallstudie om lärares planering av och elevers attityder till hållbar utveckling

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

Sammanfattning: Tidigare forskning visar att det är viktigt att man tillsammans på en skola definierar begreppet hållbar utveckling, då detta begrepp inte tydligt definieras i läroplanen (Lgr 11). Förenta Nationerna definierar hållbar utveckling som bestående av tre likvärdiga dimensioner, ekologisk, social och ekonomisk utveckling. Studien, som är en del i ett samverkandsprojekt mellan den deltagande skolan och Mittuniversitet, har som sitt huvudsakliga syfte att, via lärarintervjuer och elevenkäter, undersöka hur lärare på en skola definierar begreppet hållbar utveckling och planerar sin undervisning utifrån detta. Resultatet visar att man inte gjort någon gemensam definition av begreppet hållbar utveckling och att undervisningen tydligt riktar sig mot den ekologiska dimensionen av begreppet. Samtidigt som skolan lever upp till övriga aspekter av lärande för hållbar utveckling, som demokrati och elevinflytande, talar detta för vikten av att ha en gemensam tolkning av begreppet samt en progressiv, ämnesövergripande planering för att väva in samtliga dimensioner i undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)