Vad upplever förskolläraren som stressande? : En enkätstudie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

Författare: My Newstam; Mia Larsson; [2023]

Nyckelord: Förskollärare; kontroll; krav; stress; stöd;

Sammanfattning: Det går inte att förbise att stress är ett förekommande problem inom förskolan. I Lärarförbundets (2018) granskning har det kommit flera rapporter om att stressen hos förskollärare är hög samt att sjukskrivningarna ökar. Detta problem vill vi forska vidare på och syftet med denna studie är att undersöka vad förskollärare upplever som stressande i sin arbetssituation. Studiens teoretiska utgångspunkt utgår från Krav-kontroll-stödmodellen. Den tidigare forskning som presenterats i studien innehåller bland annat två rapporter om stress i förskolan samt en internationell forskning från Kina. För att kunna besvara studiens syfte och frågeställningar användes enkäter som undersökningsmetod. Enkäten innehöll även öppna frågor för att kunna få fram personliga svar. Urvalet bestod av förskollärare och i analysen valde vi att jämföra nyutexaminerade förskollärare med erfarna förskollärare.  Studiens resultat visar på att många förskollärare upplever sig stressade och att de krav som ställdes på dem är för höga. Det förekommer inte någon större skillnad på de förskollärare med lång erfarenhet och de som är nyutexaminerade. Skillnaden som framkommer visar att nyutexaminerade upplever ljudnivån som mest stressande, medan de med lång erfarenhet upplever att de inte räcker till. Vidare i studien framkommer det att det inte är någon märkbar skillnad över inflytande i arbetssituation mellan de med lång erfarenhet och de nyutexaminerade förskollärarna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)