Kundresa : Integration mellan företagsägda kontaktpunkter

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

Sammanfattning: Företag tenderar att leverera meningsfulla kundupplevelser genom användning av kundresor. En kundresa föreställer ett händelseförlopp som innefattar kundens hela livscykel, från förköpsfas till efterköpsfas. Inom kundresor utgör företagsägda kontaktpunkter en central del, eftersom det är via dessa som företag och kunder utbyter information sinsemellan genom hela kundresan. Rätt information är A och O för att företag ska kunna kommunicera med de rätta kunderna, vid rätt tidpunkt och med relevant budskap, oavsett vilken kontaktpunkt som kunden än väljer. Rätt information förutsätter tillgång till relevanta och kvalitetsrika data samt kräver adekvata åtgärder för att möjliggöra ett entydigt och komplett informationsflöde. Detta är lättare sagt än gjort. Faktum är att det i dagsläget saknas tydliga riktlinjer för hur företag bör integrera kontaktpunkter för att säkerställa ett avbrottfritt informationsutbyte. Inom tidigare forskning saknas studier av faktiska fall. Därför har denna studie genomförts som en fallstudie med syfte att undersöka hur en enskild verksamhet inom biltillverkningsindustrin, integrerar egna kontaktpunkter. Studiens resultat tyder på att det finns negativa faktorer som försvårar informationsutbyte och samtidigt utgör ett hot mot positiva faktorer som innefattar verksamhetens kärnprocesser för att effektivisera informationsutbyte. För att upprätthålla ett effektivt informationsutbyte och för att skydda verksamheten mot negativa faktorer, bör positiva faktorer vara synkroniserade. Lösningen förutsätter en gemensam IT-arkitektur, som innefattar system och verktyg som är lämpade för kundinteraktion samt som kan sammankopplas med verksamhetens kärnprocesser. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)