Värdering av sociala medieföretag med traditionella värderingsmodeller

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Economics

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att undersöka ”huruvida traditionella ekonomiska värderingsmodeller är lämpliga vid värdering av sociala medieföretag”. Studien börjar med en överblick av sociala mediemarknaden följt av hur företag inom industrin levererar intäkter. Efter det presenteras affärsmodellerna för de individuella företagen Facebook, Twitter och Linkedin. Average return per user diskuteras men då användare i sig inte levererar intäkter så förkastas denna modell snabbt, Genom tillämpningen av den ekonomiska teorin “two sided markets” av Rochet och Tirole (2003) så ändras förutsättningarna för företagen på marknaden. Genom ramverket som teorin ger så ändras villkoren för prissättning till oligopol/monopolprissättning. Teorin om den fungerande marknaden med perfekt konkurrens gäller därför inte för denna typ av marknad. Detta påverkar den diskonterade kassaflödesmetoden som menar på att företag som handlar på en fri marknad endast har en kortare period av hög tillväxt för att sedan i framtiden ha en stagnerad tillväxt i fas med marknaden i stort. Istället kan företag i en two sided market ha en längre tid av hög tillväxt. WACCen blir lidande i och med att den antar perfekt konkurrens samt att företag arbetar på en marknad som tillåter många individuella aktörer. Då two sided markets menar på att få aktörer överlever denna typ av marknad så är behovet för en modifierad WACC stort. Därför har tillämpningen av en WACC som tar hänsyn till konkurskostnader yrkats på för användning i sammanhanget. Slutsatsen av uppsatsen är att traditionella värderingsmodeller är till en viss gräns tillämpbara på sociala medieföretag. Anledningen till att de traditionella modellerna inte är perfekta som grund för värdering av denna bransch är att en two sided market har vissa specifika innebörder. Därför skulle de traditionella värderingsmodellerna behöva förfinas ytterligare för att ge ett önskat värderingsunderlag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)