Vägen fram eller full av damm? : En studie om affärsplanens betydelse för småföretag och dess intressenter

Detta är en Magister-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Laura Buklagina; Jerzy Puterman; Anja Åkerlund; [2006]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: En affärsplan är ett nedskrivet formellt dokument som bland annat omfattar företagets affärsidé, mål, produktion, interna och externa intressenter, budget och finansiering. Samtliga undersökta institutioner med riktad rådgivning till entreprenörer förespråkar att affärsplanen upprättas för att öka företagets möjligheter till framgång. Syftet med uppsatsen är att undersöka om och hur affärsplanen i dagsläget används av småföretag och dess externa intressenter, samt jämföra resultatet med rådgivning och tidigare forskning inom området. Enligt teorin är affärsplanen av stor betydelse både internt och externt. Internt kan affärsplanen till exempel verka som styrmedel och utvärderingsinstrument samt vid utvärdering av affärsidén. Externt används den främst vid kreditansökningsprocesser. Finansiärer kräver ofta en affärsplan eftersom det ger dem en möjlighet att överblicka företagets verksamhet och bedöma dess framtidsutsikter. Entreprenörsforskningen inom området är relativt begränsad men den existerande bestrider nyttan med affärsplanen för intern styrning. Detta beroende på att förutsättningarna förändras i rask takt och att framtida skeenden är svåra att förutse. Affärsplanen blir därför snabbt inaktuell och nödvändiga uppdateringar tar resurser i anspråk som kan användas på bättre sätt. För att få en bred kartläggning av användningen av affärsplanen har tio småföretag, en organisationskonsult, en revisor samt fem externa intressenter intervjuats. Undersökningen visar att i den mån affärsplanen skrivs är det främst för att tillgodose externa intressenters intressen och inte för att främja det egna företagets affärsutveckling som rådgivningen hävdar. Internt kan den möjligtvis användas för utvärdering av affärsidén. Undersökningen av de externa intressenterna visar att de oftast kräver en affärsplan för att bistå med finansiering, vilket är i enlighet med både rådgivning och tidigare forskning. Sammanfattningsvis innebär detta att i de flesta fall fyller affärsplanen endast en indirekt funktion för företagets verksamhet då den möjliggör finansiering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)