STEELTECH - för professionella användare En marknadsanalys och företagsvärdering

Detta är en D-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Daniel Lingenhult; Karl Rundberg; [2007-02-21]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund och problem Steeltech är en verksamhet som har avknoppats från Electrolux, de har planer på att utveckla en ny produkt för att växa och behöver hjälp med en marknadskartläggning av eventuella nya marknader. För att lyckas med satsningen kan externa finansiärer behövas, därför analyseras Steeltech för att undersöka dess finansiella situation och för att ge grund till värdering. Syfte Syftet med uppsatsen är att genomföra en marknadskartläggning som hjälper Steeltech i deras beslut om framtida marknadssatsningar. Företagsanalysen har som syfte att ge en bakgrund till den värdering som kommer att genomföras för att visa vad företaget är värt för dagens och framtida ägare. Avgränsningar Marknadskartläggningen kommer att begränsas till företag baserade i Sverige, Norge, Finland och Danmark, där huvudsaklig tyngdpunkt läggs på konkurrenter. Marknadskartläggningen inkluderar även återförsäljare samt de olika marknader som slutanvändarna återfinns på. Den finansiella analysen begränsas till Steeltechs årsredovisningar för åren 2002-2006. Värderingen baseras på två värderingsmetoder, substansvärdering och utdelningsbaserad avkastningsvärdering. Metod Uppsatsen är utformad som en fallstudie där vi analyserar Steeltech ur flera olika perspektiv. Sökning av information till marknadskartläggningen har skett via Chalmers bibliotek och dess databaser. Övrig primär eller sekundärdata som har införskaffats har gjorts via antingen Steeltech, Internet eller Handelshögskolans bibliotek. Analyser av Steeltech och dess omgivning har skett med hjälp av trekant och fyrkantsmodeller, olika finansiella nyckeltal och en PEST-modell. Steeltech värderas med två olika värderingsmodeller, substansvärdering och utdelningsbaserad avkastningsvärdering. Analys och slutdiskussion Steeltech har vuxit i både omsättning och i antal anställda under den analyserade perioden. Dock når de inte sina uttalade finansiella mål om 5 % vinstmarginal och 30 % soliditet. Vinstmarginal för 2005 uppgick till 4,11 % och i soliditeten uppgick till 24 %. Vinstmarginalen är stigande, soliditeten har dock varit fallande fram till vändpunkten år 2005. Förslag till nya marknader för Steeltech är ospecifierade tvätt och rengöringsmaskiner för livsmedelsindustrin, rengöringsmaskiner för metalldelar eller rengöringsmaskiner för äggindustrin, slakteri och bageri. Med de antaganden som görs värderas Steeltech till 14 500 Tkr med substansvärdering och till 28 199 Tkr med en utdelningsbaserad avkastningsvärdering med soliditetsmål 30 %.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)