Den anpassningsbara småföretagaren : - ett annat sätt att se på klassiska marknadsföringsmodeller

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Sektionen för ekonomi och teknik (SET); Högskolan i Halmstad/Sektionen för ekonomi och teknik (SET)

Sammanfattning:

TITEL:

Den anpassningsbara småföretagaren – ett annat sätt att se på klassiska marknadsföringsmodeller.

FÖRFATTARE:

Charlotte Gustafsson och Kristin Sundqvist

HANDLEDARE:

Urban Ljungquist

NIVÅ:

Kandidatuppsats, Marknadsföring 15 hp, VT 2011

NYCKELORD:

Små företag, Småföretagare, Marknadsföring, Kärnkompetens, Produkt- och marknadsmatrisen, BCG-matrisen, strategisk marknadsföring, stora företag

PROBLEM- FORMULERING:

Hur kan marknadsföringsmodeller, initialt anpassade för stora företag, appliceras på små företags verksamheter?

SYFTE:

Syftet med uppsatsen är att redogöra för om kärnkompetens, produkt- och marknadsmatrisen samt BCG-matrisen behöver anpassas utefter ett litet företags förutsättningar för att kunna integreras i det vardagliga marknadsföringsarbetet.

METOD:

En forskningsansats av kvalitativ karaktär med ett deduktivt angreppssätt har använts där fem företag, Mom2Mom, Hemsida24, SEE U, Apping och Ecopower Academy har intervjuats inom ämnet. Samtliga företag passar in på studiens definition av små företag.

TEORETISKT PERSPEKTIV:

Avsnittet inleds med en beskrivning av marknadsföring samt marknadsföringsarbetet i förhållande till företagsstorlek. Där efter redogörs för hur studiens utvalda marknadsföringsmodeller kärnkompetens, Produkt- och marknadsmatrisen och BCG- matrisen används.

EMPIRISKT PERSPEKTIV:

I empirin presenteras de fem djupintervjuer som genomförts under studiens gång.

SLUTSATS:

Studien visar på att samtliga modeller går att applicera på ett litet företags verksamhet om en anpassning först äger rum. Dock finns det kritiska punkter som avgör huruvida de anpassade modellerna kommer att appliceras då steget till att implementera dem är långt för en små företagare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)