Ickepsykologiska egenskaper och tillväxt : Går det att finna ett samband mellan ickepsykologiska egenskaper och tillväxt?

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Entreprenörskap och innovationsteknik

Sammanfattning: Företagens tillväxt är en del i att välfärden i vårt samhälle kan öka och att framtagande av nya produkter och tjänster är möjligt, men för att ett företag ska startas krävs det att en individ tror att exploateringen av en möjlighet ska kunna ge ett ekonomiskt värde. Detta förväntade värde påverkas bland annat av individens ickepsykologiska egenskaper. I viss forskning har dessa egenskaper visat sig ha ett samband med företagets tillväxt. Då företag som inte skapar nya arbetstillfällen eller kan erbjuda marknadsmässiga löner till dess ägare i slutändan kan skapa ett beroende av olika bidrag från samhället skapar detta funderingar kring om det är möjligt att identifiera de individer som kommer kunna skapa tillväxt för att i så fall kunna göra direkta satsningar för att främja dessa företag för att istället försöka allmänt stödja all företagsstart. Studien undersöker ifall det är möjligt att identifiera entreprenörer som kommer kunna skapa tillväxt i sin verksamhet genom att titta på individens ickepsykologiska egenskaper som till exempel ålder, kön, arbetserfarenhet, branscherfarenhet, socialt nätverk med mera. Går det att finna ett samband mellan ickepsykologiska egenskaper och tillväxt? Studien använder sig av en deduktiv ansats där först olika teorier kring ickepsykologiska egenskaper presenteras för att sedan vara underlag till utformningen av en enkät. Enkäten skickades sedan ut till 50 stycken företagare varav 28 stycken besvarade den. Resultatet av studien visade att det var möjligt att se ett samband mellan högre tillväxt och att besitta någon av de ickepsykologiska egenskaperna erfarenhet av företagsbildning, att vara man och att befinna sig i åldern 4049 år vid starten av företaget.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)