Låt inte maten tysta mun: En studie om genus och makt under förskolans måltider

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Emmy Segerlind; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna uppsats behandlar förskolans måltider sett ur ett genusperspektiv. Studiens syfte är att undersöka hurförskolors genus och jämställdhetsarbete tar sig uttryck under lunchen. Frågeställningarna har varit: På vilket sätttar förskolans genusarbete sig i uttryck under lunchen? Vilka typer av egenskaper och ideal görs synliga? Vadkan de ha för inverkan på barns identitetsskapande och samhällets normer? Dessa frågor är viktiga att undersökaför att på så sätt synliggöra och problematisera hur vi som lärare kan bemöta alla barn på ett sätt som inte ärberoende utav vilket kön barnet har. Det är också viktigt för att vara medveten om vilka normer och värderingarsom görs synliga och vad de i sin tur kan göra för barns identitetskapande.Studien är av en kvalitativ typ och har genomförts genom att göra observationer på två olika förskolor i VästraGötalandsregionen. I resultatet av studien framkom det att det i huvudsak finns två olika sätt att arbeta medjämställdhet i förskolorna; ett kompensatoriskt sätt och ett könsneutralt sätt. Vidare visar resultatet att det främstär ett sorts ideal som görs synligt under lunchen, vilket kan kopplas ihop med det hegemoniskamaskulinitetsidealet. Det har också framkommit att flickor och pojkar kategoriseras utefter deras kön ochförväntningarna på dem är olika beroende på vilket kön de har. Slutsatsen av resultatet är det är viktigt att lyftaupp och synliggöra fler ideal än det som vanligtvis görs synliga i samhället.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)