Förmåga till inferens hos svenska som andraspråkselever på högstadiet

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Författare: Lotta Olsson; [2012-07-11]

Nyckelord: svenska som andraspråk; inferens; högstadieelever;

Sammanfattning: Denna uppsats syftar till att undersöka hur ett antal andraspråkselever infererar och hur deras förmåga till inferens påverkas av textvalet. Denna undersökning tar fasta på dels en skönlitterär text med anknytning till elevens etniska tillhörighet, ”Den nyfikna elefanten” (Dirie &Östh 1995), dels en skönlitterär text som utgörs av en läromedelstext i svenska som andraspråk för årskurs 8, ”Kensukes rike” (Lyberg & Wewel 2009). Eleverna som deltar i underökningen utgörs av fem elever med soma-liskt ursprung. De har varit i Sverige i olika lång tid och har varierande skolbakgrund. Sammanfattar man resultatet för undersökningen kan man se att elevernas förmåga till inferens är större när det gäller en text med anknytning till läsarens etniska tillhörighet jämfört med lärobokstexten. Det är i texten med anknytning till deras etniska tillhörighet som man i högre grad finner läsare som lyckas bruka sina förkunskaper och olika förståelsestrategier för att bygga, ompröva och utveckla föreställnings-världar för att inferera. Detta innebär också att det är här som man finner en högre grad av textrörlighet utåt. Dessa resultat skulle kunna tala för att det är i texter, med anknytning till andraspråksläsarenas etniska tillhörighet, som man tillsammans med eleverna ska mötas för att utveckla deras läsning och förmåga till inferens allt eftersom deras andraspråk utvecklas och deras erfarenheter av läsning ökar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)