Estetiska lärprocesser- en analys av kurslitteratur för den avflummade skolan

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Sammanfattning: Den här uppsatsen ämnar undersöka huruvida lärare som villarbeta med estetiska lärprocesser kan finna stöd i kursböcker förgymnasiegemensamma ämnen. För att genomföra detta har en kvalitativ textanalysgenomförts på fyra böcker i ämnena matematik, naturkunskap, samhällskunskap ochsvenska. Med avstamp i teorier från Vygotskij, Gardner och Aulin-Gråhamn m.fl.visar den tidigare forskningen på att det finns flera sätt tillägna sig kunskap utöverden traditionella katederundervisningen och att skolan som helhet skulle kunnagynnas av ett mer öppet förhållningssätt till kunskapsförmedling. Analysen visar påatt det i majoriteten av fallen finns en bristande förankring till lärprocesser som kanbetraktas som estetiska eller sociokulturella och att lärare som önskar arbeta meddessa inte har mycket stöd att finna i kurslitteraturen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)