"När han skriker är det jobbigt för alla". - En kvalitativ studie som beskriver nio förskollärares uppfattningar av tydliggörande pedagogik som ett inkluderingsverktyg i förskolans lärmiljö utomhus

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Sammanfattning: Det övergripande syftet med denna studie är att med utgångspunkt i den fenomenografiska ansatsen undersöka nio förskollärares uppfattningar av fenomenet tydliggörande pedagogik som inkluderingsverktyg i lärmiljön utomhus. Studien placerar sig i kontaktytan mellan forskning om inkludering, tillgängliga lärmiljöer utomhus och den praktiska tillämpningen av tydliggörande pedagogik. Genom att studera förskollärares uppfattningar av fenomenet och hur förskollärare anser sig agera i svåra situationer som uppstår i denna miljö har slutsatser kunnat dras kring hur och om tydliggörande pedagogik används som ett inkluderingsverktyg. Det fenomenografiska angreppssättet har använts för att tolka och förstå förskollärarnas uppfattningar kring olika aspekter av fenomenet tydliggörande pedagogik. Datainsamlingen har skett via semistrukturerade intervjuer som transkriberats och kategoriserats enligt fenomenografisk metod. Urvalet omfattar nio förskollärare verksamma i fyra olika geografiska och administrativa områden i en större västsvensk stad. Två till tre förskollärare från respektive område har deltagit i studien. Studiens teoretiska ramverk utgörs av fenomenografin vilket innebär grundantagandet att det finns en verklighet som existerar utanför människan där betydelsen av verkligheten och dess mening skapas beroende på hur människor uppfattar och tolkar den. För att belysa den valda problemställningen används specialpedagogiska perspektiv på inkluderingsbegreppet. Resultatet presenteras i tre olika utfallsrum där de olika beskrivningskategorierna - autonomi, struktur, kompetens; strategier, samstämmighet, delaktighet; tillhörighet, barns inflytande och rättvisa - relateras till fenomenets olika aspekter samt jämförs med varandra. Genom att använda ett raster av processteoretiska begrepp i resultatdiskussionen har en tydligare bild kunnat presenteras av hur medvetna förskollärarna i studien är av tydliggörande pedagogik som ett verktyg för inkludering. Studien visar på ett tomrum mellan förskollärarnas uppfattningar av vad fenomenet tydliggörande pedagogik innebär och tillämpningen för att främja inkludering och barns autonomi i utomhusmiljön. Tydliggörande pedagogik används företrädesvis inomhus och riktas oftast mot enskilda barn som upplevs bära på en problematik. Kopplingen till att främja barns självständighet är vag. Hinder som tydligt framkommer är pedagogers olika kompetens, barnsyn och förhållningssätt

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)