Mobbning i skolan - Hur lärare på ULV(Utländska lärares vidareutbildning)- och VAL (Vidareutbildning av lärare) - programmen hanterar och förebygger mobbning i klassen.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet

Sammanfattning: Syfte Syftet med vår uppsats är att försöka ta reda på hur läraren i ULV och VAL programmen hanterar och förebygger mobbning i sina klasser. Vi vill få olika tips och råd om hur vi ska hantera och förebygga mobbning i svenska skolor. Metod Vi skickade enkätfrågor till 50 lärare från VAL-projektet - vidare utbildning för svenska lärare och till ULV-projektet -vidare utbildning för utländska lärare. Vi vill jämföra vad vi kommit fram till i vår enkätundersökning med vår litteraturgenomgång och dra slutsatser av det. Resultat Resultatet av den enkätundersökning som vi gjorde bland lärare som studerar på VAL- respektive ULV-projektet på Göteborgs Universitet visar att det är betydligt fler lärare med erfarenhet från undervisning i svensk skola som har kunskap om att det enligt Skollagen är straffbart att kränka eller mobba en annan människa. Det måste finnas en Likalbehandlingsplan på varje skola och det måste också finnas en handlingsplan för hur man ska arbeta med trakasserier, kränkande behandling och mobbning. Bland ULV- lärare var det bara en minoritet som kände till att det finns metoder att arbeta med mot mobbning. Det finns ett stort utbildningsbehov bland ULV- lärare när det gäller hur skolor i Sverige arbetar mot mobbning och kränkande behandling. Samtliga VAL-lärare känner till att det är lärarens ansvar att ingripa i en mobbningssituation. När det gäller ULV-lärare var det bara hälften som visste det. Genomgående kunde vi se utifrån svaren att VAL-lärarna är medvetna om antimobbningsplaner och rutiner vid en mobbningssituation, medan ULV-lärarna inte vet hur de ska reagera eller var de ska vända sig för hjälp och stöd i en sådan situation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)