”Dom ska ju vara både snälla och stränga” Den mest omtyckta ledarstilen hos lärare – utifrån ett elevperspektiv

Detta är en C-uppsats från

Författare: Sofia Wallin; Linda Andersson; [2010]

Nyckelord: elevperspektiv; ledarstil;

Sammanfattning: ______________________________________________________________________Hur väl medvetna är eleverna om lärarnas arbetsinsats? Kan de uttala sig alls om hur detycker att en lärare ska agera i klassrummet? Vi vill fråga eleverna vad de tyckerkännetecknar en bra lärare.Våra frågeställningar är: Vilken ledarstil föredrar elever i årskurs 4 hos sina lärare?Varför föredrar de den ledarstilen?Vi har valt att genomföra samtalsintervjuer med två grupper av elever i årskurs 4.Genom vår undersökning fick vi en djupare förståelse för hur eleverna uppfattar sinklassrumsmiljö och då med fokus på lärarens agerande och sätt att leda klassen. Vårtresultat har vi förankrat i tidigare forskning om ledarskap och ledarstilar. Vi har fått se att eleverna är väl medvetna om lärarens agerande och har en hel delförslag om hur en lärare arbetar bäst. Vi har som blivande lärare fått en större förståelseför elevernas situation och blivit mer medvetna om hur de vill att en lärare ska agera. 1

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)