Problemlösning

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

Sammanfattning: Slöjdämnet har många ingångar och många områden att forska på, men ingen lång forskningstradition. Trots att slöjd och slöjd i relation till problemlösning är nischade kategorier har vi hittat material som till belåtenhet möter vårt syfte; Syftet med forskningssammanställningen är att kartlägga vad tidigare forskning säger om skolslöjdens möjligheter att främja elevers problemlösningsförmåga, och våra frågeställningar; Vilket är förhållandet mellan problemlösning och grundskolans slöjdundervisning? Hur kan slöjden i grundskolan främja elevers förmåga till problemlösning? Materialet vi arbetat med har främst bestått av vetenskapliga artiklar, med komplement av texter som förklarar begrepp eller på annat sätt stödjer vårt syfte. Vi har valt att undersöka tidigare forskning av slöjdens eventuella påverkan utanför slöjdundervisningen; problemlösning specifikt. Slöjdens arbetsprocesser är komplexa, likaså begreppet problemlösning. Genom artiklarna och avhandlingarna vi studerat har vi kunnat utläsa ett samband mellan slöjdens arbetsprocesser och problemlösningsförmåga. Forskarna inom slöjdämnet har även studerat när i undervisningen eleverna övar på problemlösning. Läroplanen för slöjd i grundskolan söker i första hand utveckla och bedöma kunskaper som hör till processarbete och individuella val och reflektioner, vilket är en del av förmågan att lösa problem. Flera av slöjdforskarna vi undersökt beskriver explicit hur problemlösning är en del av arbetsprocesserna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)