Individanpassad marknadsföring och den personliga integriteten : En komparativ studie kring påverkan av individanpassad marknadsföring sett ur generation X och generation Z:s perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

Sammanfattning: Genom dagens digitalisering har den traditionella marknadsföringen utvecklats till en mer individanpassad marknadsföring, där företag i större utsträckning riktar sig till konsumenter på individnivå. Detta för att kunna nå konsumenten på ett personligt plan och därmed skapa annonser anpassade utefter den enskilda individen. Detta sker genom att data kring konsumentens beteenden och preferenser samlas in via cookies och röstassistenter. Med dessa möjligheter till informationsinsamling medförs även risker och utmaningar i säkerheten, i form av integritetsintrång. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur denna marknadsföringsmetod påverkar två generationsgrupper, generation X och generation Z. Studien utgick från en abduktiv ansats och har genomförts med en kvalitativ forskningsmetod. Det empiriska materialet samlades in via tre fokusgrupper med totalt 16 medverkande individer. Resultatet som framkom av undersökningen var att attityderna till individanpassad marknadsföring skiljer sig åt beroende på generationstillhörighet. Generation X visade sig ha en skeptisk attityd kring individanpassade annonser, medan generation Z som är infödda i den digitala världen ser det mer fördelaktigt. Vad gäller generationernas personliga integritet visade resultatet att mängden kunskap kring ämnet är av betydelse för att kunna avgöra huruvida den personliga integriteten påverkas eller inte. Studiens resultat påverkades till viss del av konformitet då somliga respondenter ändrade åsikt utefter vad majoriteten i gruppen ansåg. Avslutningsvis visade resultatet att samtliga respondenter var överens om att avlyssning via röstassistenter frambringar en obehagskänsla, därmed anses rösten mer integritetskänslig. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)