Förutse företagskrisen innan den sker : - En kvalitativ studie om hur företag i olika branscher effektivt kan förebygga en företagskris på kort och lång sikt.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Halmstad

Sammanfattning: Företag blir idag mer exponerade för negativ publicitet än tidigare i och med digitaliseringens framfart. Det är därför viktigt för företag att veta hur de ska hantera den negativa publiciteten som mottages för att sedan kunna förebygga en kris och sitt företagsrykte genom väl genomtänkta strategier. Tidigare forskning jämför hur företag inom samma bransch förebygger och hanterar en företagskris. Däremot, att undersöka hur företag i olika branscher förebygger en kris är outforskat och det behövs vidare forskning kring detta ämne. Syftet med denna studie är att undersöka vilka strategier företag i olika branscher arbetar med för att förebygga en företagskris för att se huruvida olika branscher använder sig av samma strategier.  Studien har använt sig av en kvalitativ studie genom semistrukturerade intervjuer med sex fallföretag varav två företag är verksamma inom samma bransch: bank-, el- och telekommunikationsbranschen.  Resultatet visar att företagen strävar efter samma mål genom samma strategier men utförandet kan skilja sig åt efterom de har olika förutsättningar beroende på bransch. Genom studien har en analysmodell skapats för att visa företag de olika strategier som kan appliceras vid förebyggandet av en kris och sambandet mellan att arbeta proaktivt och reaktivt med varumärket, kundlojalitet och krishantering. Studien bidrar till att ge företag oavsett bransch praktiska lösningar som kan tillämpas i praktiken då företagen i de olika branscherna använder sig av samma strategier vid förebyggandet och under en kris. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)