Syvsta - En prototyp av ett spel för studie- och yrkesvägledning

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

Sammanfattning: Denna kandidatrapport behandlar arbetet med att designa och utveckla spelet Syvsta. Syvsta är ett RPG-spel utvecklat åt Jobb- och kunskapstorget vid Linköpings kommun. Spelet är avsett att användas för att undersöka om spel har potential som medium för att nå ut med studie- och yrkesvägledning till en grupp ungdomar som inte aktivt söker den formen av vägledning. Syvsta är utvecklat av en projektgrupp bestående av nio teknologer på U- och D-programmet vid Linköpings universitet inom ramen för kursen Kandidatprojekt i programvaruutveckling. Arbetet med projektet delades in i en förstudiefas och en utvecklingsfas. Utvecklingsfasen delades i sin tur in i tre iterationsfaser. Vid utvecklingen av Syvsta har en agil arbetsmetodik använts. Som en del av den agila arbetsmetoden tillämpades Continuous Integration, parprogrammering och kodgranskning. Testning utfördes på all kod i form av acceptans-, enhets- eller integrationstester. SEMAT:s Essence Kernel användes för att sätta och följa upp mål med projektet. Rapporten undersöker hur ett spel kan implementeras för att ge värde åt studie- och yrkesvägledare med slutsatsen att Syvsta är ett exempel på hur det kan utföras. Erfarenheter som vi vill ta med oss till kommande projekt lyfts. Framförallt lyfts vikten av god planering och uppföljning av planeringen. Arbetet med SEMAT:s Essence Kernel utvärderas med slutsatsen att de SEMAT Kernel ALPHA:s vi använde oss av inte nådde sin fulla potential då vi inte följde upp dem aktivt. Trots detta var de till hjälp för att ge oss en uppfattning om hur vi låg till med projektet. Rapporten undersöker även de agila arbetsmetoder vi tillämpat under arbetet med Syvsta med slutsatsen att de alla medförde någon typ av utmaning eller problem, men att de i slutänden gav goda resultat. Parallellt med utvecklingsarbetet har varje gruppmedlem utfört en individuell undersökning för att djupare analysera delar av projektet. De individuella undersökningarna presenteras i rapportens bilagor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)