En drunknar, en flyter, varför? : En observationsstudie om förskollärares frågor när barn undersöker materials egenskaper

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur kommunikationen ser ut mellan pedagog och barn när barn undersöker materials egenskaper i vatten. Studien bygger på observationer av strukturerad karaktär. Den genomförs som en planerad aktivitet på en förskola, där barnen i små grupper fritt undersöker några materials egenskaper i vatten. Resultatet visar på att förskollärarna ställer frågor för att uppmärksamma barnens handlande. De ställer ofta produktiva frågor för att få barnen att fortsätta undersöka det de upplever. Förskollärarna följer upp responsen från barnen genom att bekräfta dem. Svaret är inte det viktiga, utan vägen dit. Responsen följs ibland av förskollärarens egna svar på frågan, då de haft en tanke med vad barnen ska erfara. Studien visar på att barn är nyfikna på att undersöka materials egenskaper i vattnet och förskollärares frågor uppmärksammar barnens utforskande. Barnen utmanas i sitt handlande när de får sätta ord på sina tankar och görs delaktiga i sin egna lärprocess. Barnen får feedback på de frågor de har och utforskandet kan på så sätt fortsätta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)