Att hyra in personal via bemanningsföretag : Kan den kortsiktiga lösningen få långsiktiga konsekvenser?

Detta är en Magister-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan

Sammanfattning: Det blir allt vanligare att företag hyr in personal via bemanningsföretag till deras kundservice, istället för att anställa egen. Det främsta motivet för detta är att det reducerar den administrativa bördan rekrytering innebär och ger dem en större flexibilitet. Genom detta blir inhyrning en kortsiktig kostnadsbesparing. Att den inhyrda personalen har en arbetsgivare men arbetar för ett annat företag kan leda till att den inhyrda personalen inte känner tillhörighet till kundföretaget, vilket är en förutsättning för att organisationen skall kunna arbeta kundorienterat. Genom detta kan det uppstå en långsiktig risk i att hyra in personal istället för att investera i att anställa egen. Syftet med studien är att undersöka hur chefer inom kundservice resonerar kring valet att hyra in personal istället för att anställa egen, även om det skulle vara fördelaktigt för företaget att anställa egen på lång sikt. För att undersöka detta har sju chefer inom kundservice intervjuats från sex olika organisationer. Resultatet av studien visar att cheferna har en vilja att fatta långsiktiga beslut, men de handlar inte alltid därefter. De är medvetna om att det är viktigt att personalen känner sig som en del av organisationen, men det är svårt att få inhyrd personal att känna detta. De flesta chefer som blivit intervjuade tror inte att det är långsiktigt lönsamt för företag att hyra in personal.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)