"När man är två år då kan man allt" : en intervjustudie om förskolepedagogers möjlighet att stärka barns självkänsla

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Examensarbetets syfte var att undersöka om och hur förskolepedagoger kan stärka barn till att få en god självkänsla. Studien redogör också för vad självkänsla och självförtroende är. För att få svar på frågeställningarna "kan förskolepedagoger hjälpa barn att få en god självkänsla?" och "hur bär de sig i så fall åt?" har observation och intervjuer gjorts på en förskola vars policy fokuserar på att stärka barns självkänsla. Utifrån intervjuerna har tre teman tolkats fram: tema 1 Självkänsla och självförtroende, där begreppens innebörd behandlats, tema 2 Pedagogernas förhållningssätt, hur har pedagogerna tänkt kring sitt eget beteende? och tema 3 Pedagogernas arbetsmetod, inom vilket pedagogernas arbetssätt redovisats. Dessa teman har sedan exemplifierats med de intervjuade pedagogernas egna ord. Resultatet har tolkats med hjälp av bland annat studiens teoretiska förankring i Daniel Stern teori om vad som sker i barns inre och hur ett barn ser på sig själv. I tolkningen av teman har händelser och reflektioner från observationen bearbetats. I resultatet påvisas vikten av att vara en god förebild och pedagog med förståelse om att dennes beetende påverkar barns självkänsla och deras självförtoende.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)