Effekten av prajming vid användartester

Detta är en M1-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

Författare: Roy Persson; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Inom psykologin diskuteras ett fenomen benämnt prajming. Detta fenomen beskrivs vara en omedveten form av minne som påverkas av vår perception vid identifieringen av ord och objekt. Exempelvis sker detta när en person får se färgen grön vilket gör att denne snabbare känner ingen ordet gräsmatta. Detta beror på att ordet grön är nära associerat i minnet med gräs. På detta sätt, menar man, påverkar omedvetna associationer våra handlingar omedvetet.   Prajming har tidigare studerats på flertalet områden och både bekräftats och vederlagts. Efter litteraturstudien som initialt genomfördes inför denna studie, har dock inga studier som undersöker prajming i samband med användartester hittats. Det ledde fram till syftet med denna studie som är ”att undersöka om prajming har någon effekt på testdeltagarens utförande i ett användartest”.   Studien genomfördes med hjälp av användartester på en webbsite, sex stycken testdeltagare medverkade i testet. Testdeltagarna delades upp i två grupper, varav den ena gruppen utförde användartest utan att bli prajmade innan testet och den andra gruppen blev prajmade med en kort film innan testet. Resultatet i studien påvisar att de testdeltagare som innan användartestet blivit prajmade lyckades lösa uppgifterna snabbare. Resultatet demonstrerar effekten av prajming.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)