”Så vardagligt men ack så viktigt” : En enkätstudie om matsituationer i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

Författare: Nathalie Heed; [2023]

Nyckelord: Förskola; matsituation; pedagog; enkät;

Sammanfattning: Denna studie behandlar matsituationer i förskolan och syftar till att utveckla den kunskap som finns om pedagogers erfarenheter och föreställningar kring dessa. Utifrån studiens syfte har tre frågeställningar formulerats vilka behandlar pedagogernas beskrivningar av matsituationernas organisering, pedagogers förhållnings- och tillvägagångssätt samt vilka möjligheter och utmaningar som finns. Studien har genomförts med en webbaserad enkät som metod. Enkäten har haft en blandning av öppna och slutna frågor. Sammanlagt svarade 116 pedagoger på enkäten. Resultatet har analyserats med stöd av den omsorgsetiska teorin. Studiens resultat visar att måltidssituationer är en komplex situation där många olika omständigheter spelar in såsom fysiska, sociala och pedagogiska faktorer. Vid måltider tar pedagoger flera olika roller samt använder sig av olika strategier och tillvägagångssätt som anpassas efter de barn, förhållanden och omgärdande strukturer de möter vid matsituationerna. Vidare visar studiens resultat på att det finns regler, förväntningar och rutiner som ramar in matsituationer. Detta beskrevs av flertalet respondenter som ett sätt att bidra till en lugn och trevlig matsituation som ger förutsättningar för utveckling, lärande och att få sina behov tillgodosedda. Resultatet visar också att matsituationernas organisering och fysiska miljö skiljer sig åt för de olika pedagogersom deltog i studien exempelvis sker en del av respondenternas måltidssituationer på avdelningen medan andra äter i en särskild matsal. En tydlig majoritet av respondenterna som deltog i studien sitter tillsammans med barnen och äter samma mat som dem

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)