Hur matematiklärare främjar högpresterande elevers kunskapsutveckling

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

Sammanfattning: Matematikundervisningen för högpresterande elever är sällan tillräckligt utmanade och stimulerande, vilket leder till att dessa elever inte ges möjlighet att nå längre i sin kunskapsutveckling. Både Skollagen och skolans styrdokument beskriver att undervisningen ska ge alla elever, inklusive de som lätt når de högre betygskriterierna, förutsättning att utveckla sina kunskaper, något som alltså inte alltid uppfylls. Detta arbete syftar dels till att undersöka om högstadielärare i matematik använder någon metod för att främja dessa elevers kunskaper, dels vilken eller vilka metoder som i så fall används. Det gjordes genom att både observera och intervjua behöriga högstadielärare i matematik. Intervjuerna transkriberades och analyserades utifrån en tematisk analys. Resultatet visade att alla deltagande lärare använder flera metoder för att främja högpresterande elevers kunskapsutveckling. De metoder som var återkommande bland lärarna var att låta eleverna hoppa över uppgifter som de på förhand vet hur de löser, låta eleverna jobba två och två med ett problem, dela ut mer fördjupande material till de högpresterande eleverna, samt ha enskilda genomgångar med mer komplext innehåll. Flera av dessa metoder syntes även under observationerna. Lärarna i denna studie använder alltså inte bara en, utan flera metoder för att högpresterande elever ska ha möjlighet att fortsätta utveckla sina matematiska kunskaper. Arbetet bidrar till uppmärksammande av elever som är högpresterande i matematik och kan även inspirera andra lärare till metoder som kan användas för att dessa elever kan nå längre i sin kunskapsutveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)