Sökning: "Är Namnen"

Visar resultat 1 - 5 av 91 uppsatser innehållade orden Är Namnen.

  1. 1. Non-linear effects in the ATLAS track-counting luminosity measurement

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Högenergifysik

    Författare :Daniel Gautam; [2023]
    Nyckelord :Particle physics; CERN; ATLAS; Track counting; Luminosity; Monte Carlo; Track Selection;

    Sammanfattning : In this thesis the linearity of the ATLAS track-counting luminosity measurement is studied using two different sets Monte Carlo simulated crossings of proton-proton bunches. A primary high-momentum, or hard, interaction must be chosen for the Monte Carlo simulation. LÄS MER

  2. 2. Läroboken som läromedel : Elevers upplevelser och attityder till läroböcker i historia på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Amanda Lindahl; [2023]
    Nyckelord :History; Textbook; Middle school; Student perspective; Students Opinions; Historia; Lärobok; Mellanstadiet; Elevperspektiv; Elevers åsikter;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med ökad kunskap om hur elever upplever läroboken i historia i årskurs 4–6. Enligt forskning har lärarna en bred valmöjlighet när det kommer till val av läromedel, men av olika anledningar väljer de att använda läroböcker till stor del i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Vad ges utrymme i läroböcker? : En normkritisk innehålls-och diskursanalys på religionskunskapsinnehållet i läroböcker för årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Tove Syrén; [2023]
    Nyckelord :Religious studies; textbooks; norm-critical analysis; content analysis; discours analysis;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att synliggöra och granska de tre religionerna judendom, kristendom och islam i fyra stycken läroböcker riktade mot årskurs 1-3 med ett normkritiskt perspektiv. Eftersom religionskunskap inte är ett enskilt ämne i de lägre årskurserna, utan är en del av de samhällsorienterade ämnena är det fyra stycken SO-läroböcker som utgör studiens material. LÄS MER

  4. 4. Inter(nationellt) perspektiv? : En kritisk diskursanalys av en lärobok i svenska för årskurs 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Mario Wilson; [2023]
    Nyckelord :Internationellt perspektiv; kulturell mångfald; kvantitativ metod; kritisk diskursanalys; läromedel; svenska; didaktik;

    Sammanfattning : I denna studie analyserades en lärobok i svenska för årskurs 7–9 med syfte att undersöka hur ett internationellt perspektiv tillämpas för att representera kulturell mångfald. Läroboken som analyserades är Portal och publicerades 2012 av förlaget Gleerups Utbildning AB. LÄS MER

  5. 5. LVU-kampanjen i svensk och arabisk nyhetsmedia : En kritisk diskursanalys av kampanjen avseende svenska socialtjänstens omhändertagande av muslimska barn i svensk och arabisk nyhetsmedia.

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Socialt arbete

    Författare :Orgina Chabo; Regina Franzén; [2023]
    Nyckelord :Social work; critical discourse analysis; Swedish news media; Arabic news media; Socialt arbete; kritisk diskursanalys; svensk nyhetsmedia; arabisk nyhetsmedia;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka genom en kritisk diskursanalys påståendet avseende att den svenska socialtjänsten omhändertar muslimska barn. 26 nyhetsartiklar har valts ut där 10 är från Expressen och Aftonbladet och 16 nyhetsartiklar från Al Jazeera, BBC Arabic, TRT Arabi, Al-Sharq, International Union Of Muslim Scholars, Al-Quds Al-Arabi och Arabi21. LÄS MER