Sökning: "ämnesövergripande arbete hem- och konsumentkunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden ämnesövergripande arbete hem- och konsumentkunskap.

  1. 1. Ämnesövergripande arbete med Hem- och konsumentkunskap : En kvalitativ intervjustudie om grundskolelärares upplevelser kring ämnesövergripande arbete

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Linnea Andersson; Margareta Devall Amundrud; [2023]
    Nyckelord :Ämnesövergripande undervisning hem och konsumentkunskap;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Bakgrund Läroplanen för svensk grunskola säger att rektor har ansvar att skapa möjligheter för ämnesövergripande arbetsområden. Där står också att undervisningen ska samordnas så att eleverna kan uppfatta kunskaper som helhet. LÄS MER

  2. 2. Ämnesövergripande arbete mellan Hem- och konsumentkunskap och Naturorienterande ämnen inom området näringslära i årskurs 6 : Enkätstudie inom ämnena HKK och NO (biologi och kemi)

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Christina Lejon; Madeleine Rönnholm; [2023]
    Nyckelord :Ämnesövergripande; samarbete; näringslära; HKK; NO;

    Sammanfattning : Bakgrund: Enligt de svenska styrdokumenten ska grundskolorna arbeta ämnesövergripande för att ge eleverna möjlighet att få en djupare kunskap och förståelse för alla ämnen som ingår i skolans läroplan. Syftet: Ta reda på i vilken omfattning som landets grundskolor arbetar med ämnesövergripande samarbete i årskurs 6 mellan Hem- och konsumentkunskap och Naturorienterande ämnen inom område näringslära. LÄS MER

  3. 3. HEM- OCH KONSUMENTKUNSKAPS BIDRAG TILL HÅLLBAR UTVECKLING : En studie om årskurs 9 elevers engagemang och förändringsbeteende i Skåne

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Viola De Carlo; Chatarina Bengtsson; [2021]
    Nyckelord :Home Economisc; Suistainable Development; grade 9th; County of Skåne; Hem- och konsumentkunskap; hållbar utveckling; årskurs 9; Skåne; handlingskompetens; familjepåverkan; förändringsbeteende;

    Sammanfattning : Bakgrund Agenda 2030 för hållbar utveckling (HU) är den största utmaningen för mänskligheten och Sverige har valt att ha en ledande roll i detta arbete. Undervisning för HU är ett sätt att arbeta för att nå en del av de globala målen och läroplanen för Hem- och Konsumentkunskap (HK) omfattar HU i dimensionerna hälsa, ekonomi och miljö. LÄS MER

  4. 4. Ämnesövergripande undervisning relaterat till kost och hälsa i svenska grundskolor

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Hedda Landfors; [2019]
    Nyckelord :Ämnesövergripande undervisning;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Bakgrund I Sverige stöds individens hälsa bl. a. genom undervisning i grundskolan, där målet är att varje elev ska få förståelse för livsstilens betydelse för hälsan. LÄS MER

  5. 5. Näringslära : I hem- och konsumentkunskapsundervisningen

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Anette Mellberg; [2018]
    Nyckelord :näringslära; undervisning; hem- och konsumentkunskap;

    Sammanfattning : Bakgrund Folkhälsoproblematiken ökar allt mer i Sverige. Elever behöver därför få kunskap om hur måltider sätts samman efter individuella behov, vilket också är ett kunskapskrav i läroplanen för hem- och konsumentkunskap (HKK) i grundskolan. LÄS MER