Sökning: "ämnesintegrering teori och praktik"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden ämnesintegrering teori och praktik.

  1. 1. Teknik som ämnesintegrerat ämne i grundskolan årskurs 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Krister Lindgren; [2017]
    Nyckelord :Ämnesintegrering; ämnesöverskridande; ämnesövergripande; teknikämnet;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att ge en bild av vad olika ämneslärare i grundskolan årskurs 7-9 anser om att påbörja ett ämnesintegrerat arbete med teknikämnet. Skolan där undersökningen utspelar sig arbetar i mycket liten omfattning ämnesintegrerat men uttrycker en vilja både från lärare och ledning att göra så mer. LÄS MER

  2. 2. Varför skall man ha slöjd? – några lärares syn på slöjdens betydelse för elevers lärande

    C-uppsats,

    Författare :Cecilia Hedin; Slöjd Social och kognitiv utveckling hos barn; [2011]
    Nyckelord :Slöjd; Matematik; Ämnesintegrering; Formellt bildn;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med vårt arbete är att undersöka några pedagogers syn på slöjden som ett formellt bildningsverktyg samtderas syn på en samverkan mellan slöjd och matematik. Alla skapande ämnen får i dag allt mindre resurser ochmånga gånger anses de som onödiga/onyttiga av såväl elever, föräldrar och övrig skolpersonal. LÄS MER

  3. 3. Slöjden – i en värld för sig?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Emelie Hedén; Sofie Lindberg; [2010]
    Nyckelord :Praktik och teori; Slöjd; Ämnesintegrering; Ämnesövergripande;

    Sammanfattning : Vårt syfte har varit att undersöka hur fyra lärare i trä- och metallslöjd ser på ämnesövergripande arbete och hur de arbetar ämnesövergripande i praktiken. Vi har genom våra frågeställningar tagit reda på hur de intervjuade träslöjdslärarna resonerar kring möjligheten att ingå i ett samarbete med andra ämnen, samt hur detta yttrar sig i deras undervisning och vilka anledningar som ligger till grund. LÄS MER