Sökning: "ångest gymnasiet"
Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden ångest gymnasiet.
1. "Jag får alltid lite ångest av att prata om och tänka på framtidens klimat" : Gymnasieelevers syn på sin klimatpåverkan och klimatångest, samt på skolans undervisning av miljö, klimat och hållbar utveckling
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)Sammanfattning : Illavarslande rubriker om klimatet och klimatångest har blivit allt vanligare i dagens samhälle. Debatter och diskussioner om global uppvärmning, klimatförändringar och konsekvenser av dessa verkar endast stiga i intresse. LÄS MER
2. Elevers talrädsla i gymnasiet : En kvalitativ studie om hur elevers talrädsla påverkar deras självförtroende i ämnet svenska på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur elevers talrädsla påverkar deras självförtroende i ämnet svenska på gymnasiet. Studien syftar även till att undersöka vilken typ av stöd och vilka strategier elever behöver samt hur lärare kan hjälpa elever att övervinna talrädsla för att öka deras självförtroende i samband med undervisningen i ämnet svenska. LÄS MER
3. Gymnasieungdomars psykiska hälsa under covid-19 pandemin : En kvalitativ studie om pandemins påverkan på gymnasieungdomars psykiska hälsa utifrån skolkurators upplevelser
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med den här studien är att utifrån skolkurators upplevelser om situationen för eleverna söka förståelse för vilken påverkan covid-19 pandemin har haft på gymnasieungdomars psykiska hälsa. I den här studien har det använts kvalitativa intervjuer för att undersöka och besvara studiens syfte och frågeställningar. LÄS MER
4. Elevers upplevelser av muntliga framställningar i svenskämnet : En kvalitativ studie om elevers rädsla att tala inför klassen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka gymnasieelevers upplevelser av muntliga framställningar i svenskämnet. Till stöd användes kvalitativa forskningsintervjuer med åtta elever. LÄS MER
5. Matematikångest
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka några lärares erfarenheter kring elevers matematikångest, hur och i vilka situationer detta yttrar sig och hur några lärare arbetar för att hantera och förebygga elevernas matematikångest. Detta för att skapa en större förståelse kring hur lärare kan förebygga så att eleverna inte behöver känna matematikångest. LÄS MER