Sökning: "åtgärder vid lässvårigheter"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden åtgärder vid lässvårigheter.

  1. 1. "Det visar sig att ju mer man tränar på det ju bättre blir man" : Om lästräning och motivation till att läsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helena Nielsen; [2022]
    Nyckelord :Intervention; läsförståelse; läshastighet; lästräning; strukturerad läsning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Nielsen, Helena (2022). ”Det visar sig att ju mer man tränar på det ju bättre blir man” Om lästräning och motivation till att läsa (“It turns out that the more you practise the better you become” On Reading Intervention and Motivation to Read). LÄS MER

  2. 2. Utställningspedagogik möter neuropsykiatriska funktionsnedsättningar : Nordiska museet under luppen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturvård

    Författare :Solveig Nerman; [2016]
    Nyckelord :Neuropsychiatric disabilities; Accessibility; Museums; Pedagogy of exhibitions; Pedagogy of museums; Conservation; The reception of Museums; Exhibitions; Audioguide; Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; Tillgänglighet; Museum; Utställningspedagogik; Museipedagogik; Kulturvård; Museibemötande; Utställningar; Audioguide;

    Sammanfattning : A goal in conservation is that cultural heritage should be for everyone and therefore should be experienced by everyone. With ramps, lifts, Braille exhibitions, sign language interpreted tours, tours for the visually impaired, etc., adaptions are made for people with physical disabilities. LÄS MER

  3. 3. En enklare syn på lässvårigheter : En litteraturöversikt om lässvårigheter sett utifrån Simple View of Reading

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Victor Hansson; [2011]
    Nyckelord :Läsning; lässvårigheter; avkodning; språkförståelse; läsförståelse;

    Sammanfattning : Ett av skolans mest utmanade uppdrag kan vara att upptäcka och arbeta med elever med lässvårigheter. Det övergripande syftet med den här översikten är att peka på hur modellen Simple View of Reading kan visa på de färdigheter som krävs vid läsning, svårigheter som kan uppstå och passande moment i arbete med dessa. LÄS MER