Sökning: "öva instrument"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden öva instrument.

  1. 1. Intonation som färg- Folkmusikens variabla intonation på trombon

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Konstnärliga fakulteten i Malmö

    Författare :Timothy Wendel; [2023]
    Nyckelord :Nyckelord: trombon; folkmusik; mikrotonalitet; variabla tonplatser; blåtoner Key words: trombone; Swedish folk music; microtonality; variable scale degrees; blue notes; Performing Arts;

    Sammanfattning : Colouring with intonation – variable intonation of Swedish folk music on the trombone In this bachelor's thesis, an exploration of folk music with variable intonation with the instrument trombone as a tool is described. Using a diary to follow the practice sessions, the project explores different methods to learn performance practice of the microtonal intervals themselves and of actual tunes from the older Swedish folk music repertoire. LÄS MER

  2. 2. Övning är som att lägga ett pussel : En fenomenologisk intervjustudie om stråkinstrumentlärares syn på övning och motivation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Sofie Haglund; [2022]
    Nyckelord :Practice; motivation; string instrument teacher; phenomenological perspective; interview; Övning; motivation; stråkinstrumentlärare; fenomenologiskt perspektiv; intervjuer;

    Sammanfattning : När jag blickar tillbaka på när jag själv gick på kulturskola och spelade cello som barn var det inte mycket fokus på hur jag skulle öva, bara att öva. Med denna studie har jag valt att undersöka hur stråkinstrumentlärare ger ut övningsstrategier och hur de motiverar sina elever till att öva. LÄS MER

  3. 3. Med eller utan : En självstudie i att öva med och utan instrument

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Jens Westberg; [2022]
    Nyckelord :Learning-process; design-theory; video documentation; logbook; practice methods; mental-practice; lärandeprocess; design-teori; videodokumentation; loggbok; övnings- metoder; mental övning;

    Sammanfattning : Under hösten 2021 har jag undersökt hur övning med trombonen och utan trombonen kan designas. Min undersökning var uppdelad i tre perioder där jag övade 15 minuter dagligen i 5 dagar (totalt 15 dagar) med och utan trombonen parallellt. LÄS MER

  4. 4. Hjärtbaserad övning - när längtan får leda : En självstudie i hur personlig utveckling kan främja musikaliskt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Filip Carlsson; [2022]
    Nyckelord :creativity; learning process; personal development; zen coaching; journal; phenomenology; kreativt skapande; lärandeprocess; personlig utveckling; zen coaching; loggbok; fenomenologi.;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete undersöker hur mitt välbefinnande och min kreativitet kan främjas i musikalisk övning. Syftet med studien är att studera in ett klassiskt pianostycke där min skaparlust och kreativitet främjas och används på ett optimalt sätt. LÄS MER

  5. 5. Motivationsarbete i violaundervisning : En kvalitativ studie om några violalärares motivationsarbete och upplevelser med sina elever i undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Elin Hultqvist; [2021]
    Nyckelord :musikpedagogik; musiklärare; musik; hermeneutik; viola; altfiol; stråk; motivation; music pedagogy; music teacher; music; hermeneutics; viola; strings; motivation;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att utforska och jämföra violalärares tolkningar hur de motiverar elever att öva och spela. Detta görs med forskningsfrågorna: Vilka uppfattningar har violalärarna angående motivation? Vilken betydelse och roll har enligt violalärare motivation när det gäller violaelevernas övande och spelande? På vilka sätt upplever violalärare att de arbetar för att gynna elevers motivation att öva och spela? Studiens vetenskapsfilosofiska utgångspunkt är hermeneutik. LÄS MER