Sökning: "övertyga retorik"

Visar resultat 1 - 5 av 74 uppsatser innehållade orden övertyga retorik.

  1. 1. Dramatiserad kontra förenklad gestaltning av terrordådet i Almedalen : En komparativ retorisk analys av två nyhetsmediers gestaltning av våld med politiskt motiv respektive terrordåd.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Julia Österholm; Molly Voxhed; [2023]
    Nyckelord :gestaltning; nyhetsmedia; Aftonbladet; SVT; retorik; nyhetsvärdering; dramaturgi; medielogik;

    Sammanfattning : Denna studie avser undersöka gestaltningen och framställningen av våld med politiskt motiv och terrordåd i nyhetsmedia. Sex nyhetsartiklar ligger till grund för analysen som valts utifrån ett strategiskt urval, publicerade av Sveriges Television och Aftonbladet som berör dådet i Almedalen 2022. LÄS MER

  2. 2. Syns det inte finns det inte : En studie om hur retorik, stilistik och text och bild i samverkan kan användas för att informera om trygghetsåtgärder mot sexuella ofredanden inför ett evenemang

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Marielle Mokvist; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Under 2016 och 2017 rapporterades det om en stor mängd anmälningar om sexuella ofredanden på musikfestivaler i Sverige. Därefter startades en mängd projekt som syftade till att öka säkerheten och tryggheten på festivaler. LÄS MER

  3. 3. Politikers makt att påverka åsikter : En multimodal kritisk diskursanalys om svenska politikers retoriska medel att övertyga i debatter

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Emmi Wolff; Sofia Jonasson Linde; [2023]
    Nyckelord :Politisk kommunikation; Sverige; Retorik; Övertyga; Debatt;

    Sammanfattning : Studien utgår ifrån politisk kommunikation kring ämnet kriminalitet i Sverige. Kriminaliteten, specifikt gängkriminalitet och skjutningar har ökat i Sverige under 2010-talet. Detta har lett till ett ökat engagemang av kommunikation kring problemet. Syftet är att förstå talets roll med avsikt att övertyga en publik i politiska debatter. LÄS MER

  4. 4. Bakom kulissen på en platsannons : En retorisk kritisk analys av platsannonser i två branscher

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Erica Jacobsson; [2023]
    Nyckelord :job advertisement; rhetorical analysis; fantasy theme analysis; recruitment communication; platsannons; retorisk analys; fantasitema-analys; rekryteringskommunikation;

    Sammanfattning : Platsannonsen är ett medel för att övertyga arbetssökande att bli en del av arbetsgivarens gemenskap. I utformningen av platsannonser kan arbetsgivare marknadsföra sig genom att använda retoriska språkverktyg och även framställa en bild av organisationen, men i platsannonsen finns även en underliggande, dold berättelse om hur företaget ser på världen. LÄS MER

  5. 5. Kampanjer kopplade tillbiologisk mångfalds visuella ochretoriska uttryck

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Johansson Amanda; [2023]
    Nyckelord :Grafisk design; Biologisk mångfald; Visuell kommunikation; kampanjer; retorik.;

    Sammanfattning : Problemformulering:  Den biologiska mångfalden har de senaste årtiondena minskat drastiskt och vi är just nu i “jordens sjätte massutdöende” (Naturskyddsföreningen, 2023). Biologisk mångfald är inte enbart viktig för att det ska finnas variationer bland arter utan är avgörande för även vi människors överlevnad. LÄS MER