Sökning: "Alma Jonsson"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Alma Jonsson.

  1. 1. EU-taxonomins påverkan på svenska fondförvaltares arbete med hållbara investeringar. En kvalitativ studie om betydelsen av taxonomin och påverkansfaktorer vid investeringsbeslut

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Miriam Carlberger; Alma Jonsson; [2023-09-22]
    Nyckelord :EU-taxonomi; SFDR; hållbara investeringar; fondförvaltare; legitimitet; beteende; intressenter; investeringsbeslut;

    Sammanfattning : Den finansiella sektorns roll i främjandet av en hållbar ekonomi har på senare år fått en ökad betydelse och det har erkänts att finanssektorn har kapacitet att driva hållbar förändring genom sina investeringsbeslut och kapitalallokering. I denna kontext har ramverk för att fastställa kriterier för hållbara ekonomiska aktiviteter blivit av betydelse, vilket manifesterats genom införandet av EU-taxonomin. LÄS MER

  2. 2. Små och medelstora företags användning av icke-fiansiell information : En kvalitativ studie om hur SMF signalerar icke-finanisell information i sina förvaltningsberättelser för att få bifall från finansiärer, samt hur denna signalering bidrar till ökat legitimitet.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Alma Geidemark; Tindra Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Non-financial information; SME; information asymmetry; signaling; legitimacy and external financing; Icke-finansiell information; SMF; informationsasymmetri; signalering; legitimitet och extern finansiering;

    Sammanfattning : Forskningsfrågor:   -       Vilka icke-finansiella signaler skickar små och medelstora aktiebolag genom sina förvaltningsberättelser för att få positivt bifall av externa finansiärer?  -       Hur påverkar denna signalering företagens legitimitet?   Syfte:                        Syftet med studien är att skapa en förståelse för hur små och medelstora aktiebolag signalerar icke-finansiell information för att öka sina chanser att erhålla extern finansiering. Studien kommer enbart fokusera på de signaler som bidrar positivt till bifall, det vill säga vilka sambanden är mellan icke-finansiell information som förmedlas ut och bifall av finansiärer. LÄS MER

  3. 3. Sjuksköterskors möte med våldsutsatta kvinnor : En litteraturstudie med kvalitativ ansats

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Alma Boudrée; Sanna Jonsson; [2019]
    Nyckelord :Erfarenhet; Lidande; Livsvärld; Våldsutsatta kvinnor;

    Sammanfattning : Bakgrund:  Mäns våld mot kvinnor är ett problem som finns i hela världen. När kvinnor utsätts för våld påverkar det inte bara hälsan på sikt, utan i vissa fall kostar det även liv. Kvinnor som utsätts för våld kan vända sig till hälso- och sjukvården för att få hjälp. LÄS MER

  4. 4. Effektivisering av manuell hantering i terminal : En fallstudie inom tredjepartslogistik

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Logistik- och kvalitetsutveckling

    Författare :Karin Holmén; Alma Jonsson; [2017]
    Nyckelord :logistik; tredjepartslogistik; effektivisering;

    Sammanfattning : Denna rapport är en fallstudie på Bring som fokuserar på manuell hantering i terminal och hur den kan bli mer effektivt. Uppgiften utformades i samarbete med företaget. LÄS MER

  5. 5. Festiketten : Developement of an E-commerce Web Application for custom designed bottle labels

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Ellen Berner; Emil Björkrot; Didrik Grip; Alma Jonsson; Andreas Kozma; Ludwig Wikblad; Johan Wikström; Mathias Österlund; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The report examines how an online store for custom designed bottle labels can be developed as a web application, and aims to contribute to the existing research on web design. The development is based on the vision” to provide custom labels through an online store which puts the icing on the cake for your special occasion”, with persons in the age 25-40 who are planning a wedding or another large event as target group. LÄS MER