Sökning: "Annelie Persson"

Visar resultat 11 - 15 av 19 uppsatser innehållade orden Annelie Persson.

  1. 11. Följa upp och synliggöra barns lärprocesser : En kvalitativ studie om hur pedagoger arbetar och resonerar kring hur barns lärprocesser följs upp och synliggörs

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Annelie Westerlund; Emelie Persson; [2015]
    Nyckelord :Pre-school; learning processes; children s learning; Förskola; lärprocesser; barns lärande;

    Sammanfattning : Title: Making learning visible in a preschool setting- A qualitative study of how teachers work and evaluate how children’s learning can be visualized                          Term: Autumn 2015                                                      Author: Emelie Persson and Annelie Westerlund Mentor: Maria Rosén The objective of this study is to examine how two departments at a preschool work specifically to visualize children’s learning processes, both from a Child Perspective and from the Children's Perspective. The purpose is to investigate questions concerning how teachers follow up and visualize the children’s learning process and how preschool teachers evaluate to what extent children's learning processes should be made visible. LÄS MER

  2. 12. Självbild och läs- och skrivsvårigheter. En studie om hur åtta lärare ser på relationen mellan läs- och skrivsvårigheter och elevers självbild

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Lepp; Annelie Windebo Rörstad; [2014-04-28]
    Nyckelord :läs- och skrivsvårigheter; självbild; självförtroende; lärare;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur några lärare som arbetar i år 4-6 uppfattar relationen mellan elevers läs- och skrivsvårigheter och deras självbild. Några centrala frågeställningar: • Hur uppfattar lärarna relationen mellan elevers självbild och läs- och skrivsvårigheter? • Hur arbetar lärarna med att stärka sina elevers självbild? • Hur motiverar lärarna elever med läs- och skrivsvårigheter? Teori: Som teoretisk bakgrund har vi valt att utgå från det kategoriska och relationella perspektivet. LÄS MER

  3. 13. Förutsättningar till delaktighet : En intervjustudie om idrottslärares syn på grundsärskolelevers förutsättningar till delaktighet i grundskolans idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Annelie Persson; [2014]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; Inkludering; Delaktighet; Grundsärskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att öka kunskapen om idrottslärares arbetssätt med fokus på delaktighet för inkluderade grundsärskolelever i den kommunala grundskolan. En kvalitativ halvstrukturerad intervjuform har används med ett systematiskt urval av informanter baserat på grundsärskolelevers deltagande i undervisningen samt en spridning över flera kommuner. LÄS MER

  4. 14. Hur personer med stomi upplever sin sexualitet i samband med kolorektalcancer : En litteraturstudie med systematisk sökning

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskap och medicin

    Författare :Annelie Persson; Anna Vähäkari; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 15. Kemattacken i Damaskus 2013 : en jämförande studie om nyhetsrapporteringen i The New York Times, The Moscow Times och The Daily Star Lebanon.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Jonatan Kvist; Annelie Persson; [2013]
    Nyckelord :Fredsjournalistik; kemiska vapen; konflikt; Syrien; textanalys; narrativ; The Daily Star Lebanon; The New York Times; The Moscow Times;

    Sammanfattning : Denna uppsats redovisar en kvalitativ textanalys av nyhetsrapporteringen om kemattacken utanför Syriens huvudstad Damaskus i tre engelskspråkiga tidningar i USA, Ryssland och Libanon. Studien jämför nyhetsrapportering i The New York Times (USA), The Moscow Times (Ryssland) och The Daily Star Lebanon (Libanon). LÄS MER