Sökning: "Anti-Bullying programs"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Anti-Bullying programs.

  1. 1. Lärdomar från olika antimobbningsprogram implementerade och utvärderade i Europa : en strukturerad litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Helena Johansson; Sandra Paulsen; [2022]
    Nyckelord :Anti-Bullying programs; bullying; primary school; Europe; evaluation; lessons learned; Antimobbningsprogram; mobbning; grundskola; Europa; utvärdering; lärdomar;

    Sammanfattning : Introduktion: Barn och unga som utsätts för mobbning i skolan löper en större risk för ohälsa såsom ångest och depression samt försämrad skolprestation vilket gör mobbning till en aktuell folkhälsofråga världen över. Syfte: Syftet med denna studien var att sammanställa lärdomar från antimobbningsprogram som implementerats och utvärderats i grundskolor i Europa. LÄS MER

  2. 2. Anti-bullying interventions for Children with special needs : A 2003-2020 Systematic Literature Review

    Magister-uppsats,

    Författare :Wenwuyu Gao; [2020]
    Nyckelord :Bullying; bullying intervention; children with special needs; Bronfenbrenner; ecological model;

    Sammanfattning : Children with special needs are often considered as a vulnerable group, who faces double risk  than general peer groups to be bullied. Bullying interventions are a useful method that can be used to help children enhance their self-esteem and coping skills. LÄS MER

  3. 3. Mobbning bland barn i svenska låg- och mellanstadieskolor : Skolkuratorers perspektiv på och erfarenheter av förebyggande och åtgärdande arbete

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Petronella Sparw; Hanna Gunnardo; [2020]
    Nyckelord :bullying; mobbning normer utsatthet;

    Sammanfattning : Title: "Bullying among children in Swedish primary and secondary schools - School counselors perspectives on and experiences of preventive and remedial work " Author: Hanna Gunnardo and Petronella Sparw  The purpose of the study was to gain an insight into how Swedish schools work to prevent and take action against bullying. It has also been highlighted what bullying is, why -and where bullying occurs. LÄS MER

  4. 4. ANTI-MOBBNINGSPROGRAM - VAD SÄGER FORSKNINGEN OM NÅGRA AV DE VANLIGASTE ANTI-MOBBNINGSPROGRAMMEN I SVERIGE?

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Erika Törnlycke Brobeck; [2015]
    Nyckelord :antimobbningsprogram; anti-mobbningsprogram; effekter; effektivitet; mobbning; programkomponenter;

    Sammanfattning : Mobbning i sig själv är inte olagligt i Sverige men metoderna som används för att mobba är ofta olagliga. Denna litteraturöversikt utgår från en utvärdering som Skolverket genomförde på effekterna av åtta vanliga anti-mobbningsprogram i Sverige. LÄS MER

  5. 5. Students’ Perception of Cyber Bullying : A comparative analysis in Sweden and Pakistan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Saima Imran; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The study focuses to extract the factors that contribute towards the prevalence of cyber bullying in Swedish and Pakistani schools considering the female perspective. Besides, the study aims to discover the various reasons and cultural differences in both countries through comparative analysis. LÄS MER