Sökning: "bullying intervention"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden bullying intervention.

  1. 1. Ett steg i rätt riktning : En studie om att förebygga mobbning med stöd av teknik.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Agnes Aspeqvist; Michelle Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Bullying; Mobile Application; Information System; Usability; User Experience; Mobbning; Mobilapplikation; Informationssystem; Användbarhet; Användarvänlighet;

    Sammanfattning : Mobbning och kränkande behandling är att betrakta som ett allvarligtsamhällsproblem. Om mobbning inte får mer riktad uppmärksamhet och ett störreingripande, fortsätter ett tyst godkännande för kränkning av en annan människa. LÄS MER

  2. 2. Lärdomar från olika antimobbningsprogram implementerade och utvärderade i Europa : en strukturerad litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Helena Johansson; Sandra Paulsen; [2022]
    Nyckelord :Anti-Bullying programs; bullying; primary school; Europe; evaluation; lessons learned; Antimobbningsprogram; mobbning; grundskola; Europa; utvärdering; lärdomar;

    Sammanfattning : Introduktion: Barn och unga som utsätts för mobbning i skolan löper en större risk för ohälsa såsom ångest och depression samt försämrad skolprestation vilket gör mobbning till en aktuell folkhälsofråga världen över. Syfte: Syftet med denna studien var att sammanställa lärdomar från antimobbningsprogram som implementerats och utvärderats i grundskolor i Europa. LÄS MER

  3. 3. Det är inte värt det : En grundad teori om gymnasieelevers förklaringar till varför elever ingriper eller förblir passiva i en mobbningssituation.

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Mollie Holmström; Nina Enocksson; [2021]
    Nyckelord :Bullying; grounded theory; passive bystander; defender; upper secondary school students; Mobbning; grundad teori; passiv åskådare; försvarare; gymnasieelever;

    Sammanfattning : Mobbning sker ofta i närvaro av fler personer än förövaren och offret. Det är ett socialt fenomen där även deltagarroller såsom den passiva åskådaren och försvararen bevittnar mobbningen, varav den passiva åskådaren håller sig undan och försvararen väljer att ingripa för att hjälpa offret. LÄS MER

  4. 4. Anti-bullying interventions for Children with special needs : A 2003-2020 Systematic Literature Review

    Magister-uppsats,

    Författare :Wenwuyu Gao; [2020]
    Nyckelord :Bullying; bullying intervention; children with special needs; Bronfenbrenner; ecological model;

    Sammanfattning : Children with special needs are often considered as a vulnerable group, who faces double risk  than general peer groups to be bullied. Bullying interventions are a useful method that can be used to help children enhance their self-esteem and coping skills. LÄS MER

  5. 5. “I survived”:  Coping Strategies for Bullying in Schools : A Systematic Literature Review from 2009-2020

    Magister-uppsats, Jönköping University/HLK, CHILD

    Författare :Arfa Imran; [2020]
    Nyckelord :bullying; victimization; victims; coping; strategies; mechanisms; school; middle school; high school;

    Sammanfattning : Bullying has been recognised as the most severe problem for children in school settings in the past few decades. It can have a tremendous psychological impact on the child, which can affect not only his or her learning but also everyday functioning and overall well-being. LÄS MER