Sökning: "Autentiska situationer"

Visar resultat 6 - 10 av 36 uppsatser innehållade orden Autentiska situationer.

  1. 6. Fritidshemmets användande av utomhusmiljö och dess närmiljö

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Nilsson; Emelie Karlsson; [2019]
    Nyckelord :fritidshem; plats; utevistelse; utomhusmiljö; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete grundar sig i att vi som studenter upplevt en avsaknad till ett pedagogiskt synsätt när det kommer till utevistelse och utomhusmiljön under våra verksamhetsförlagda utbildningar. Dessa situationer är ofta något som blir bortglömda och upp till eleverna att själva sysselsätta sig med. LÄS MER

  2. 7. Lärares användning av utomhuspedagogik i ämnet biologi : En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Lovisa Gavell; [2019]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; praktiskt lärande; grundskolan;

    Sammanfattning : Det här är en kvalitativ studie med fokus på lärares användning av utomhuspedagogik i ämnet biologi. Studien genomfördes med semistrukturerade intervjuer med fem verksamma lärare i årskurserna F-3. Intervjuerna skedde enskilt med de deltagande lärarna där de inte hade fått tillgång till intervjufrågorna innan. LÄS MER

  3. 8. Utomhusundervisning i NO-ämnen : En kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Gunnarsson Wikholm; [2019]
    Nyckelord :utomhusundervisning; elever i grundskola; naturvetenskapliga ämnen;

    Sammanfattning : I Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Lgr 11 2016) anges bland annat för biologi att ämnet syftar till att utveckla elevers kunskaper om biologiska sammanhang och nyfikenhet på och intresse för att veta mer om sig själva och naturen. Eleverna ska få möjlighet att ställa frågor om människan och naturen utifrån egna upplevelser och aktuella händelser; dessutom anges i syftestexten för fysik, att undervisningen ska ge eleverna möjlighet att ställa frågor om fysikaliska företeelser och sammanhang utifrån egna upplevelser och aktuella händelser. LÄS MER

  4. 9. Hur autentiska är dialoger i sfi-läromedel? En jämförande studie av kommunikativ kompetens i olika samtal.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Emma Skoglund; [2018-02-08]
    Nyckelord :samtal; läromedelsdialog; sfi; kommunikativa kompetenser; Conversation Analysis; andraspråksutveckling;

    Sammanfattning : Denna studies syfte var att jämföra två dialoger från sfi-läromedel med två liknande dialoger inspelade i en autentisk kontext för att undersöka om, och i så fall hur inter-aktionen skiljde sig åt. Utifrån denna jämförelse undersöktes vilka kommunikativa kompetenser läromedelsdialogerna och dess tillhörande material fokuserar på. LÄS MER

  5. 10. Demokrati i förskolan : Makt och styrning mellan pedagoger och barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Kristi Sofia Torm Kalander; [2018]
    Nyckelord :Förskola; demokrati; makt; styrning;

    Sammanfattning : Målet med vår forskningsstudie var att undersöka den makt och styrning som uppstår i relationen mellan pedagoger och barn i förskolans olika vardagssituationer. Observationerna gjordes med videoinspelning och gick ut på att filma autentiska vardagssituationer i förskolan. LÄS MER