Sökning: "Autentiska situationer"

Visar resultat 16 - 20 av 36 uppsatser innehållade orden Autentiska situationer.

  1. 16. Läraren och demokratiuppdraget - en kartläggande studie.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Fredrik Hansson; [2015-12-08]
    Nyckelord :Demokratiuppdraget; demokratisyn; fokusgrupper; lärarens roll;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den svenska skolan har målen att både förse elever med kunskap men också utbilda dem till ansvarskännande demokratiska medborgare. Målen kallas ofta kunskapsuppdraget och demokratiuppdraget och tidigare forskning anser att de konkurrerar med varandra om tid och resurser i skolans praktik. LÄS MER

  2. 17. Delaktighet i lärandet. En studie om elevers uppfattningar om hur ofta de bjuds in till aktiviteter som främjar delaktighet i egen språk-, läs- och skrivutveckling

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Kristin Bergman; [2015-10-08]
    Nyckelord :delaktighet; språkutveckling; läsutveckling; skrivutveckling; kommunikativt-relationsinriktat perspektiv; formativ undervisning;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka dels elevers, åk 6-9, uppfattningar om hur ofta de bjuds in till aktiviteter som främjar delaktighet i lärandet, dels om de anser att dessa aktiviteter har betydelse för deras lärande när det gäller språk-, läs- och skrivutveckling. Teori: Studien hämtar influenser från positivism och fenomenologi när det gäller vetenskapsteoretisk utgångspunkt. LÄS MER

  3. 18. Elevers upplevelser av ett museum som lärandemiljö - en kvalitativ studie på Malmö Muséer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Bergendorff; Anna Klein; [2015]
    Nyckelord :Didaktik; Elever; Grundskolan; Museum; Upplevelse; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa undersökning är syftet att undersöka om och hur ett museibesök kan utgöra en lärandemiljö inom naturvetenskap i grundskolans F-3 samt hur elever upplever denna lärandemiljö, där intervju och observation har använts som metod. Utomhuspedagogik är ett förhållningssätt där lärandet sker i autentiska situationer där stor vikt läggs vid sinnliga upplevelser. LÄS MER

  4. 19. Lärande i och för verkligheten : En systematisk litteraturstudie om lärande i autentiskasituationer inom undervisning i naturvetenskap för årskurs4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Madeleine Pettersson; [2015]
    Nyckelord :Lärande; Autentiska situationer; Årskurs 4-6; Naturvetenskap; Naturorienterande ämnen; Systematisk litteraturstudie;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka tidigare forsknings syn på lärande i autentiska situationerinom undervisning i naturvetenskap för årskurs 4-6. Detta syfte besvaras genom att undersökavilka möjligheter och utmaningar som finns med lärande i autentiska situationer enligt tidigareforskningsstudier. LÄS MER

  5. 20. I leken ute uppstår ett lärande med hela kroppen – En intervjustudie om utomhuspedagogik med fokus på matematik

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Erika Pantzar; Pamela Rosenlöf Rexhaj; [2015]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; matematik; förskola; sociokultur;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med examensarbetet är att undersöka och få en djupare förståelse för hur verksamma pedagogerlägger upp sin planering gällande utomhusvistelsen. Vidare vill vi veta hur pedagoger användermatematiken i utomhusvistelsen så att den blir meningsfull för barnets lärande. LÄS MER